مقایسه خودرو فیدلیتی با دیگنیتی

مقایسه فیدلیتی با دیگنیتی: مشخصات فنی و ظاهری + جدول مقایسه سپند خودرو

این خودرو در واقع همان خودروی جتور X70 چینی است که اکنون تحت برند جدید بهمن موتور یعنی فیدلیتی (Fidelity) به بازار عرضه می‌شود. با توجه به مقایسه فنی فوق، انتخاب بین دیگنیتی و فیدلیتی وابسته به نیازها و ترجیحات فردی خریدار می‌باشد. افرادی که از عملکرد و قدرت موتور بالاتر علاقه دارند، ممکن است به فیدلیتی تمایل داشته باشند. همچنین، کسانی که به‌صرفه‌ترین مصرف سوخت و ظرفیت باک بزرگتر علاقه دارند، ممکن است دیگنیتی را ترجیح دهند. بنابراین، انتخاب بین دیگنیتی و فیدلیتی از نظر طراحی داخلی به ترجیحات شخصی و نیازهای شما بستگی دارد. اگر به طراحی با وقار و امکانات با کیفیت بالا علاقه دارید و به انعطاف در تعداد مسافران و فضای بار نیاز دارید، فیدلیتی ممکن است گزینه مناسبی باشد.

بدین ترتیب هنگام تعویض دنده، انتقال نیروی موتور به گیربکس تقریبا به‌طور مداوم برقرار است و دیگر شاهد افت یا قطع گشتاور ارسالی موتور به گیربکس هنگام کلاچ‌گیری نخواهیم بود. همین موضوع باعث شده تا این گونه جعبه‌دنده به‌ویژه در شتاب‌گیری ثانویه بسیار موثر عمل کند و کارایی موتور و شتاب خودرو را بهبود دهد. اما این نوع گیربکس‌ها معمولا در شروع حرکت خودرو از حالت توقف کامل با مقداری تاخیر ناشی از در مدار قرار نگرفتن کامل کلاچ‌ یا همان حالت نیم‌کلاچ‌بودن، مواجه هستند که شتاب اولیه آنها را کاهش می‌دهد. این مورد در فیدلیتی پرستیژ و تیگو ۸ پرومکس تا حدودی احساس می‌شود، اما به نظر می‌رسد که تاخیر اولیه گیبرکس در فیدلیتی پرستیژ محسوس‌تر باشد. این موتور ۲ لیتری حدود ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را به جعبه دنده اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه روغنی یا W-DCT تحویل می‌دهد که تفاوت چندانی با گیربکس فیدلیتی پرستیژ ندارد.

همچنین کیفیت سیستم تعلیق که آسایش بالایی را برای شما و دیگر سرنشینان به ارمغان می‌آورد باعث رضایت شما از خرید این خودرو خواهد شد. هندلینگ و پایداری عالی و عملکرد مطلوب ترمزها در این دو خودرو اطمینان کاربران این خودرو را افزایش داده است. کراس اوور چینی که در 2018 در پکن با نام فنگون IX5 رونمایی شد و با نام دیگنیتی در ایران توسط بهمن موتور قبل از فیدلیتی مونتاژ و عرضه شد.

همچنین قیمت ماشین دیگنیتیبا فیدلیتی به صورت رقابتی است و افراد را به خرید براساس سلیقه ترغیب می‌کند. در این مقاله، به بررسی دو خودروی برجسته و مدرن، فیدلیتی و دیگنیتی، از جنبه‌های مختلف از جمله طراحی ظاهری، طراحی داخلی، مشخصات فنی و امکانات می‌پردازیم. این مقایسه دیگنیتی با فیدلیتی کمک خواهد کرد تا با درک بهتری از ویژگی‌های هر خودرو، انتخابی آگاهانه‌تر داشته باشید. داخل کابین فیدلیتی پرستیژ نسبت به نسخه پرایم همه چیز متفاوت شده است و با کیفیتی به مراتب بالاتر و طراحی بسیار لوکس تری مواجه هستیم. ترکیب رنگ داخل کابین فیدلیتی پرستیژ هم نسبت به خودروهایی که تا امروز در بازار ایران دیده ایم جذاب تر است. از نکات جالب در بخش طراحی داخلی فیدلیتی پرستیژ هم می توان به مواردی همچون کلاستر و مانیتور یکپارچه، نمایشگر بزرگ دیجیتالی برای تنظیمات سیستم تهویه و نحوه تنظیم صندلی از روی در اشاره کرد.

طبق اعلام بهمن موتور، مصرف سوخت فیدلیتی در داخل شهر 7.8 لیتر، در جاده های خارج از شهر 7.2 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی این خودروی چینی هم 7.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی می‌باشد که تقریباً تفاوتی با خودروی دیگنیتی ندارد. از نظر تجهیزات ایمنی در این دو خودروی چینی، فیدلیتی در جایگاه بهتر و بالاتری قرار دارد. به عنوان مثال فیدلیتی از سیستم هشدار خروج از خطوط جاده و سیستم تشخیص نقاط کور بهره مند است که خبری از این امکانات در دیگنیتی نیست.در بخش ایمنی خودرو، دیگنیتی به سیستم‌‌های کنترل کشش ATC و TRC و ASR و TCS، کیسه هوای ایمنی جانبی و سرنشینان جلو مجهز است. همچنین دیگنیتی از تجهیزات متنوع و پیشرفته‌ای مثل ترمز ضد قفل ABS، به همراه سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز EVA، BA، BAS، EBA و همچنین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو ESC بهره‌مند است.

یک خودروی کراس اوور خانوادگی با ظاهری لوکس و جدی است، که خطوط تیز و شکسته در بدنه آن به چشم می‌آید. این خودرو دارای ابعاد بزرگ‌تری نسبت به دیگنیتی است و به‌عنوان یکی از کراس اوورهای هفت نفره شناخته می‌شود. طول فیدلیتی 4750 میلی‌متر، عرض آن 1910 میلی‌متر و ارتفاع آن 1710 میلی‌متر می‌باشد. مقایسه تیگو 8 پرومکس با فیدلیتی پرستیژ نکات مهمی را به ما گوشزد کرد که از جمله آنها می‌توان به برتری تیگو ۸ در مواردی مثل توان موتور، شتاب، انتقال قدرت دو دیفرانسیل، گنجایش صندوق عقب و نرمی سواری اشاره کرد. با این حال فیدلیتی پرستیژ نیز از امکانات متنوع، کابین زیبا و با کیفیت، فضای داخلی جادار، توان فنی کارآمد و قیمت منطقی‌تر برخوردار است. با وجود حجم موتور بیشتر و وزن بالاتر تیگو ۸ پرومکس، احتمالا گمان می‌کنید که مصرف سوخت فیدلیتی پرستیژ کمتر باشد، اما باید بدانید که نسخه ۷ نفره پرستیژ در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ۸.۱ لیتر بنزین می‌سوزاند، اما میانگین مصرف سوخت تیگو ۸ پرومکس معادل ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

مشتریانی که به غیر از امکانات رفاهی به دنبال جلب توجه هستند و قصد دارند تا خودرویی متفاوت با خودروهای معمول بازار داشته باشند. ظاهرا نه فیدلیتی و نه دیگنیتی هیچکدام تاکنون مورد ارزیابی ایمنی قرار نگرفته‌اند؛ بنابراین نمی‌توان تحلیل دقیقی نسبت به وضعیت امنیت این دو دست‌پرورده گروه بهمن ارائه داد، اما در این بین فیدلیتی از تجهیزات ایمنی بیشتر به خصوص از نظر رادارهای هشداردهنده سود می‌برد و شاید بتوان آن را محصول ایمن‌تری از این لحاظ دانست. اما دیگنیتی یک شاخصه بسیار خاص در شمایل بیرونی خود دارد و آن هم قوس جذاب قسمت انتهای سقفش است که این کراس اوور خانوادگی را در رده محصولات کوپه جای می‌دهد. بنابراین همین ظاهر کوپه‌مانند می‌تواند دیگینیتی را به ماشینی بسیار دلربا برای جوان‌ترها تبدیل کند و آن‌ها را سر شوق بیاورد. درمجموع باید گفت که این دو خودرو جزو زیباترین ماشین‌های فعلی مونتاژ داخل محسوب می‌شوند و بسته به سلیقه مشتریان هرکدام می‌تواند خودروی زیباتر شناخته شود.

در آخر مقاله مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی باید بگوییم که انصافا هر دو محصول جدید گروه خودروسازی بهمن نکات مثبت فراوانی دارند و در کلاس نه‌چندان پرتنوع کراس اوورهای خانوادگی موجود در ایران می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. ولی اگر بخواهید از این بین یکی را انتخاب کنید، بهتر است ابتدا اولویت‌های خود را پررنگ کرده و بعد از آن روی این یکی از این دو خودرو دست بگذارید. فیدلیتی یک کراس اوور متوسط با ابعادی در اندازه‌های هیوندای سانتافه است که از سال 2018 توسط یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی چری، با نام جتور x70 وارد بازار بین‌المللی شد. جتور ایکس ۷۰ ابتدا با تیپ معمولی و سپس با نسخه لوکس‌تر تحت عنوان x70s به دست مشتریان چینی رسید که در این میان گروه خودروسازی بهمن مدل x70s را جهت عرضه به بازار ایران در نظر گرفته است. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، با نزدیک شدن به سال ۱۴۰۴ شرکت بهمن موتور قیمت محصولات جدید خود را اعلام کرده است، بدین ترتیب قیمت کارخانه دیگنیتی پرایم مدل ۱۴۰۴ حدود ۱ میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان تعیین شده است همچنین قیمت این خودرو در بازار آزاد حوالی ۱ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان می‌باشد.

همچنین فیدلیتی پرستیژ تیپ ۲ هفت نفره مدل ۱۴۰۴ نزدیک به ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد. اگر سال ۱۴۰۴ قصد خرید فیدلیتی الیت تیپ ۲ هفت نفره از نمایندگی های بهمن موتور داشته باشید باید چیزی حدود ۱ میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان بپردازید. جدول زیر را جهت اطلاع از قیمت بازار و کارخانه محصولات بهمن موتور در سال ۱۴۰۴ مشاهده کنید. سیستم دستیار ترمز اضطراری و سیستم نظارت بر خستگی راننده به افزایش ایمنی خودرو کمک می‌کنند. اما دیگنیتی نیز دارای امکانات ایمنی مهمی مانند سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیک و سیستم جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها است.

پیشرانه های هر دو خودرو شرکت بهمن موتور از نوع 1.5 لیتری و توربو شارژ انتخاب شده اند. توان پیشرانه ها و وزن دو خودرو بسیار نزدیک به هم بوده؛ به همین علت انتظار می رود که عملکرد فنی یکسانی داشته باشند. یکی از بزرگترین خودروسازان داخلی تحت عنوان بهمن موتور، خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی را برای عرضه در بازار داخلی در برنامه کار خود قرار داده است و با این تصمیم توانست سود خوبی را از آن خود کند چرا که این دو خودرو از محبوبیت بالای برخوردار است.

طراحی بدنه دیگنیتی با استفاده از خطوط صاف و منحنی، جلو پنجره و سپر تهاجمی و سقف شیب‌دار نمایی اسپرت دارد. ازسوی‌دیگر، فیدلیتی با جلو پنجره بزرگ، نوار کرومی سرتاسری و چراغ‌های ساده، یک ظاهر باوقار و زیبا ارائه می‌دهد. طراحی فیدلیتی با رینگ‌های بزرگ 18 و 20 اینچی و خطوط روی درها، هماهنگی و زیبایی خاصی به نمای کناری و پشتی خودرو می‌بخشد. این خودرو امکانات مدرن و فراوانی دارد که حس‌و‌حال یک خودرو نیمه لوکس را به فضای داخل کابین می‌بخشد. اما در بحث فرمانپذیری و میزان بیش یا کم فرمانی، فیدلیتی پرستیژ عملکرد اطمینان بخش‌تری دارد و احتمال بروز نافرمانی در سیستم هدایت خودرو به‌ویژه هنگام دور زدن‌ها تا حدودی کمتر احساس می‌شود که می‌توان آن را به قدرت موتور محدودتر و در نتیجه احتمال کم فرمانی پایین‌تر آن نسبت داد. با بودجه‌ای درحدود ۷‌هزار و ۵۰۰ دلار در بازار‌های جهانی می‌توان به خودرو‌هایی مانند میتسوبیشی میراژ، رنو کوئید یا نسخه‌های پایه نیسان ورسا دسترسی داشت.

نظر شما درباره مقایسه دیگنیتی با فیدلیتی چیست؟ به نظر شما مشخصات فنی دیگنیتی و فیدلیتی رضایت بخش است؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید. همچنین در ردیف سوم فضای پا بسیار کم می‌باشد و نشستن افراد درشت اندام در این صندلی‌ها می‌تواند مقداری آزار دهنده باشد. لازم به تاکید است که هر دو خودرو در نسخه‌های جدید تولیدی (فیدلیتی پرایم جدید و دیگنیتی پرستیژ)، از دیدگاه ویژگی‌های رفاهی و ایمنی با ارتقا و تغییرات مواجه شدند. اگر به دنبال یک خودروی لوکس با طراحی جذاب و مدرن هستید، فیدلیتی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود؛ اما در مقابل دیگنیتی به خاطر برخورداری از طراحی اسپرت گزینه مناسب برای قشر جوان است.

تمام اجزای داخل کابین دیگنیتی به صورت منظم چیده شده و قرار گرفته اند و راننده میتواند به راحتی به همه ی دکمه‌ها دسترسی داشته باشد. با رعایت اصول ارگونومیک در طراحی کابین و دسترسی سریع و راحت راننده به ادوات مورد نیاز رضایت خریداران را در پی داشته است. البته همان طور که گفته شد متریال استفاده شده در فضای داخلی و فرم راحت صندلی‌ها، مسافرت را با حداقل خستگی برای سرنشینان فراهم کرده است. نکته بارز در فضای داخلی هر دو خودرو محدود بودن فضای بار پشت ردیف دوم صندلی است که برای کراس‌اوورهای کوپه نظیر دیگنیتی موضوعی کاملا طبیعی به حساب می‌آید. در حقیقت برای لذت بردن از طراحی خاص‌تر کراس‌اوور کوپه باید بخش قابل توجهی از فضای بار را فدای زیبایی طراحی کنید. یکی دیگر از مواردی که در مقایسه خودرو دیگنیتی با فیدلیتی باید درنظر گرفت، تفاوت امکانات و تجهیزات این دو خودرو است.

بهمن خودرو فیدلیتی را نیز با امکانات ایمنی مشابه با دیگنیتی که در بالا به آنها اشاره شد به بازار عرضه می‌کند، اما علاوه بر این موارد، برای فیدلیتی امکانات پیشرفته‌تری چون سیستم تشخیص نقاط کور و سیستم هشدار خروج از خطوط جاده را در نظر گرفته که در لیست امکانات ایمنی دیگنیتی مشاهده نمی‌شوند. بهمن خودرو فیدلیتی را نیز با امکانات ایمنی مشابه با دیگنیتی که در بالا به آنها اشاره شد به بازار عرضه می‌کند. اما علاوه بر این موارد، برای فیدلیتی امکانات پیشرفته‌تری چون سیستم تشخیص نقاط کور و سیستم هشدار خروج از خطوط جاده را در نظر گرفته که در لیست امکانات ایمنی دیگنیتی مشاهده نمی‌شوند. کراس اوورهای جذاب گروه بهمن علی‌رغم قیمت‌های بالا، طرفداران بسیاری میان مشتریان دارند. فیدلیتی گروه بهمن در رنگ‌های جذاب سفید، مشکی، قرمز روناسی، خاکستری کهکشانی، آبی اطلسی و خاکستری گرافیتی به فروش می‌رسد.

در مقایسه فیدلیتی با دیگنیتی در زمینه تکنولوژی و سرگرمی، هر دو خودرو به نمایشگرهای بزرگ مجهز هستند؛ فیدلیتی دارای نمایشگر 10.25 اینچی است که به‌صورت مجزا بر روی داشبورد قرار گرفته است، درحالی‌که دیگنیتی از نمایشگری مشابه استفاده می‌کند که به‌صورت یکپارچه با داشبورد طراحی شده است. همچنین، فیدلیتی از یک سیستم صوتی قوی با 8 بلندگو بهره‌مند است که دو بلندگو بیشتر نسبت به دیگنیتی دارد. در اولین بخش مقایسه دیگنیتی با فیدلیتی این دو خودرو را از نظر طراحی ظاهری مورد مقایسه قرار می‌دهیم. با بررسی ظاهری هر دو خودرو متوجه می‌شویم، فیدلیتی به علت دارا بودن طراحی ظاهری جذاب و لوکس بیشتر می‌تواند توجه مخاطبان ایرانی را به سمت خود جلب کند. خودروی دیگنیتی به عنوان یک خودروی کراس اوور اسپرت کوپه به کاربران معرفی شده است و در مقایسه ظاهری با خودروی فیدلیتی بسیار متفاوت است. ظاهر دیگنیتی بسیار تهاجمی بوده و مجهز به سقفی شیب دار می باشد و با این ظاهر قصد دارد مشتریان بالقوه را از آن خود نماید، مشتریانی که جلب توجه در انتخاب خودرو برای آن ها معیار بسیار شاخصی به شمار می آید.

طراحی فیدلیتی شباهت‌هایی با هیوندای سانتافه دارد و بیشتر به سبک خودروهای عامه‌پسند گرایش دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که فیدلیتی به‌عنوان خودرویی با ظاهری محافظه‌کارانه و بیشتر مناسب خانواده‌ها شناخته شود. کیفیت متریال استفاده شده در کابین فیدلیتی و دیگنیتی تقریبا مناسب است و دیگنیتی به دلیل فاصله محوری بزرگتر، فضای پای بیشتری را به سرنشینان ردیف دوم خود اختصاص می‌دهد.

در این مطلب با ما همراه باشید چرا که قصد داریم به  مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی بپردازیم. در طرف مقابل نیز فیدلیتی دارای چهره‌ای جدی با ابعاد بزرگ برای 7 سرنشین طراحی شده و با امکانات متعدد خود قصد دارد نگاه مشتریانی که به دنبال یک خودرو خانوادگی هستند را به خود جلب کند. با نگاهی ابتدایی به این دو خودرو باید گفت هر دوی این شاسی بلندها از لحاظ ظاهری و داخلی کاملا متفاوت به نظر می‌رسند. در واقع دیگنیتی به عنوان یک کراس اوور اسپرت کوپه به بازار راه پیدا کرده که طراحان برای آن ظاهری تهاجمی و سقفی شیب‌دار در نظر گرفته اند تا بتواند نزد جوانان مقبول بیفتد و مورد استقبال آنها واقع شود. از نظر قیمت خودرو هم فیدلیتی و دیگنیتی شرایط مشابهی در بازار دارند و هم‌قیمت هستند.

زیر کاپوت بهمن دیگنیتی یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری تعبیه شده که به کمک توربوشارژر قادر است قدرتی برابر با 148 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن‌متر تولید کند. در آن سوی میدان با شاسی بلند فیدلیتی رو به رو هستیم و با وجود این که از ابعاد بزرگ‌تری بهره می‌برد، اما نسبت به دیگنیتی فاصله بین محوری کمتری دارد که همین موضوع در بخش فضای پای سرنشینان محدودیت ایجاد می‌کند، اما به دلیل ابعاد زیاد، فضای کابین بیشتری را برای سرنشینان فراهم خواهد ساخت. گفتنی است فیدلیتی از لحاظ ابعاد و اندازه مشابه هیوندای سانتافه بوده و در لیست کراس اوورهای ۷ نفره بازار ایران جای می‌گیرد. با این حال، هر دو خودرو امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی گسترده‌ای دارند که آن‌ها را به گزینه‌های جذاب در بازار خودرو تبدیل می‌کند.

همچنین این خودرو از سیستم هوشمند ورود کاربر بدون کلید و سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل برخوردار است. باتوجه‌به بررسی‌های انجام‌شده، می‌توان دریافت که هر دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی ویژگی‌های برجسته و متمایزی دارند که آن‌ها را برای گروه‌های مختلف خریداران جذاب می‌سازد. فیدلیتی با تمرکز بر راحتی و ارگونومی، گزینه‌ای ایده‌آل برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. در مقابل، دیگنیتی با طراحی آیرودینامیک و اسپرت، بیشتر مخاطبان جوان و علاقه‌مندان به خودروهای با ظاهر مدرن و جذاب را هدف قرار می‌دهد. همچنین، هر دو خودرو فیدلیتی و دیگنیتی امکانات ایمنی و رفاهی گسترده‌ای از جمله سیستم فرمان برقی، درب صندوق عقب با قابلیت تشخیص مانع، روشنایی خودکار چراغ های جلو، صندلی‌های برقی با گرم‌کن، پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان چرمی مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا دارند.

در نظر داشته باشید شرایط فروش فیدلیتی اقساطی، برای افرادی که امکان پرداخت نقدی ندارند، می‌تواند یک گزینه جذاب باشد. آخرین بخش از مقایسه دیگنیتی با فیدلیتی مربوط به تحلیل شرایط بازار برای این دو کراس اوور مونتاژ شده چینی است. همانطور که در قسمت‌های بالا هم اشاره کردیم گروه صنعتی بهمن موتور وظیفه مونتاژ آنها را برعهده گرفته به همین دلیل خدمات پس از فروش یکسانی را برای مشتریان خود عرضه می‌کنند.

برای خرید هرکدام از این خودروها پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات تکمیلی را درباره شرایط فروش فیدلیتی اقساطی و دیگنیتی از کارشناسان سپند خودرو دریافت کنید. این نوع از جعبه‌دنده‌ها در واقع از لحاظ تجهیزات داخلی و در اصطلاح مکانیک‌ها، از نظر نوع تودلی شباهت زیادی به اجزای داخل جعبه‌دنده‌های دستی دارند با این تفاوت که سیستم کلاچ آنها به حالت دوگانه اتوماتیک درآمده که یکی برای تعویض دنده‌های فرد و دیگری برای تعویض دنده‌های زوج مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایل این موضوع این است که خودرو‌های داخلی عموما برای پایین هرم تقاضا ساخته می‌شوند یعنی بخشی که قیمت کمتر و متقاضیان بیشتری دارد. در این بخش از هرم تقاضا اگر قیمت از حدی فراتر رود دیگر خریداران حاضر به پرداخت پول بیشتری نخواهند بود و بازار وارد رکود می‌شود کما اینکه قیمت داخلی‌ها دیگر به سقف خود نزدیک شده و قابلیت افزایش قابل‌توجه دیگری ندارد. بازار انحصاری و نبود رقابت موجب شده است که خودرو‌های مونتاژی و داخلی ایران، با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی‌شان فروخته شوند؛ در حالی‌که با همین قیمت‌ها، مصرف‌کنندگان جهانی خودرو‌هایی با کیفیت و فناوری بهتر دریافت می‌کنند.

این پیشرانه، که با مهندسی AVL اتریش همراه است، ۱۹۷ اسب بخار را با گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر (از دور موتور ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰) تولید می کند و توان خود را از طریق جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی این کراس اوور می رساند. قوای محرکه فیدلیتی پرستیژ مشابه به ساختار پیشرانه در چری تیگو ۸ پرو مدیران خودرو است. در دیگنیتی پرستیژ امکانات قابل قبولی دیده می شود، اما انتظار مواردی نظیر رانندگی خودکار، ترمز اضطراری و رادار نقطه کور و… را نداشته باشید.

از سوی دیگر، اگر به طراحی اسپرت و فضای پاهای بیشتر برای سرنشینان عقب اهمیت می‌دهید، دیگنیتی ممکن است مناسب‌تر باشد. خودروی کراس اوور کوپه‌ای با ظاهری اسپرت و تهاجمی است که خطوط نرم و منحنی در بدنه آن به چشم می‌خورد. این خودرو دارای سقفی با شیب‌داری مشخص و چراغ‌های پشتی پیوسته است که آن را از سایر مدل‌ها تمیز می‌کند. دیگنیتی با طول 4685 میلی‌متر، عرض 1865 میلی‌متر و ارتفاع 1645 میلی‌متر ساخته شده است، و فاصله بین دو محور آن حدود 2790 میلی‌متر است. اما نمای داخلی فیدلیتی پرستیژ به نظر می‌رسد که با خلاقیت‌های بیشتری همراه شده و به‌ویژه طرح دریچه‌های تهویه سه‌گانه میانی، حس قاطعیت و قدرتمندی طرح داخلی کابین این شاسی‌بلند چینی را ارتقا بخشیده است. در اینجا هم از نمایشگرهای به هم چسبیده شناور در بالای داشبورد استفاده شده که نخستین بار در محصولات مرسدس بنز مشاهده شد و سپس به بسیاری از خودروها از جمله محصولات چری راه پیدا کرد.

همچنین، وجود سقف پاناروما بزرگ در فیدلیتی، دید مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند و کیفیت رانندگی را افزایش می‌دهد. در مقایسه طراحی ظاهری ماشین فیدلیتی با دیگنیتی، تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد که به شخصیت و کاربرد متفاوت هر خودرو کمک می‌کند. فیدلیتی از نظر ابعاد بزرگ‌تر است، این خودرو هم در عرض، هم در ارتفاع و هم در طول نسبت به دیگنیتی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

سرعت حداکثری این خودرو کراس‌اوور 180 کیلومتر بر ساعت و شتاب آن از صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت، 11.9 ثانیه است. این موتور توربوشارژر خروجی قدرت ۱۴۸ اسب بخاری در محدوده ۵۶۰۰ دور بر دقیقه و خروجی گشتاور ۲۲۰ نیوتن متری در محدوده ۱۸۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. بررسی امکانات و تجهیزات رفاهی خودروهای چینی برای مخاطبان آنها جذابیت بسیار بالایی دارد چرا که این خودروها به علت دارا بودن امکانات و تجهیزات رفاهی متعدد می‌توانند شرایط رفاهی مناسبی را برای راننده و سرنشینان خود فراهم نمایند.

در بخش فنی، آن چه به وضوح قابل مشاهده است دیگنیتی پرستیژ، هم از نظر حجم موتور و هم از نظر خروجی قدرت و گشتاور به وضوح نسبت به فیدلیتی پرستیژ برتری دارد. نکته دیگر آن که به طور کلی گیربکس های AT  نسبت به سایر مدل ها نظیر DCT در بلندمدت دردسر کم تری دارند و اگر عامیانه تر به آن ها نگاه کنیم، جعبه دنده های روتین تری هستند. علاوه بر این می‌توان به سیستم کنترل حرکتی خودرو در سراشیبی، سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، صندلی کودک ایزوفیکس، سیستم ترمز خودکار، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها TPMS اشاره کرد.

فیدلیتی پرستیژ تیپ ۱ پنج نفره نیز به قیمت ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در اسفند ۱۴۰۳ معامله می‌شود. در مورد راحتی صندلی‌های این دو شاسی بلند چینی هم باید بدانید که تیگو 8 پرو مکس و فیدلیتی پرستیژ دارای صندلی‌های جلو مطابق با اصول ارگونومی بدن کاربران هستند که دربرگیرندگی و حمایت بالایی به‌ویژه از ناحیه جانبی ایجاد می‌کنند و مقاومت و راحتی بالشتک‌های آنها نیز در طول زمان تقریبا ثابت باقی می‌ماند. بنابراین اگر به طرح‌های بدنه کمی خشن و قاطع و البته جوان‌پسندانه‌تر علاقه‌مند هستید، احتمالا فیدلیتی پرستیژ با نوع سلیقه شما همخوانی بیشتری پیدا می‌کند. اما تیگو ۸ پرومکس می‌تواند زیر ظاهر آرام و منطقی‌تر خود یک نوع پرستیژ ویژه طبقه اشراف را در عین تواضع و متانت به مالک خود هدیه دهد. بهای دلاری کوئیک دنده‌ای ۵‌ هزار و ۱۶۱ دلار و ساینا دنده‌ای ۵‌ هزار و ۲۱۵ دلار است.

این خودرو مجهز به سیستمی برای تشخیص مانع نیز می باشد که آپشن ویژه ای به شمار می آید. از سوی دیگر، فیدلیتی پرستیژ که نسخه لوکس‌تر فیدلیتی پرایم است، امکانات بیشتری نسبت به نسخه پایه خود دارد. کابین فیدلیتی پرستیژ با طراحی لوکس‌تر و ترکیب رنگ جذاب‌تر، محیطی دلپذیر برای خانواده‌ها فراهم می‌کند. همچنین، این خودرو با امکان سفارش به صورت ۷ نفره، برای خانواده‌های بزرگتر گزینه مناسبی است.

در هر دو خودرو تلاش شده است تا با استفاده از مواد مرغوب، تجربه رانندگی مطلوبی را برای مشتریان فراهم کنند. خودروی دیگنیتی طول کلی 4685 میلی‌متر، عرض 1865 میلی‌متر، ارتفاع 1645 میلی‌متر و فاصله بین دو محور 2790 میلی‌متر دارد که با تمامی تجهیزات خود به وزن حدوداً 1570 کیلوگرمی رسیده است. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

فیدلیتی با گیربکس شش سرعته دو کلاچه خود، قابلیت انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها را به صورت بهینه‌تری فراهم می‌کند که به مصرف سوخت بهینه‌تر در شرایط شهری منجر می‌شود. دیگنیتی پرستیژ مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ GDI است که توان تولید نهایت قدرت ۲۲۸ اسب بخار (در دور ۵,۵۰۰ rpm) و نهایت گشتاور ۳۵۵ نیوتن متر را دارد. برای تامین نیروی مورد نیاز خودروی بیش از 1.5 تنی دیگنیتی، پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری مورد استفاده قرار گرفته که به لطف استفاده از توربوشارژر می‌تواند خروجی قدرت 148 اسب بخاری در محدوده 5600 دور بر دقیقه و خروجی گشتاور 220 نیوتن متری در محدوده 1800 دور بر دقیقه تولید کند. دیگر محصول بهمن موتور برای عرضه در بازار کشور نیز فیدلیتی است که در کنار دیگر محصول جدید بهمن موتور، یعنی دیگنیتی مهمان جاده‌های کشور خواهد شد.

همچنین انتخاب ظرفیت 5 یا 7 نفره در خودروی فیدلیتی باعث تغییر اندازه این خودرو نمیشود و فقط تعداد صندلی‌ها کم و زیاد می‌شود. زیبایی یا زشتی خودروها یک موضوع کاملا شخصی و انفرادی است، اما بررسی طراحی از دیدگاه زیبایی‌شناختی در علم طراحی یک موضوع بسیار گسترده و علمی است. اینجا، در مقایسه دیگنیتی با فیدلیتی بر زیبایی بصری قابل درک برای عموم مشتریان و علاقه‌مندان صنعت خودرو تمرکز خواهیم داشت. از تجهیزات منحصربه فرد فیدلیتی که خبری از آنان بر روی دیگنیتی نیست، می‌توان به سیستم هشدار خروج از خطوط جاده و سیستم تشخیص نقاط کور اشاره کرد. انتخاب بین دیگنیتی و فیدلیتی در این مورد نیز به ترجیحات شخصی و نیازهای خاص خودروی خریدار بستگی دارد. ناگفته نماند که تیگو 8 پرومکس دارای سیستم انتقال قدرت دومحوره یا تمام چرخ محرک است؛ بدین‌ترتیب می‌توان برای عبور از مسیرهای لغزنده و برفی یا آفرودی سبک روی آن تاحدودی حساب کرد و انتظار قابلیت آفرود بهتری از آن نسبت به پرستیژ داشت.

فیدلیتی نیز با ایربگ‌ها، سیستم‌های کمک رانندگی پیشرفته، سنسورهای پارک، شیشه و سانروف آنتی ترپ، صندلی‌های برقی گرمکن‌دار و سیستم‌های نورپردازی و روشنایی، ایمنی و راحتی را افزایش می‌دهد. این پیشرانه همان پیشرانه ای است که قبل تر در ام وی ام آریزو ۵ توربو و فونیکس آریزو ۶ پرو دیده بودیم. پیشرانه ای که چری با همکاری AVL اتریش توسعه داده و تا به امروز بازخورد فنی خوبی داشته است. البته این را هم در نظر داشته باشید که خروجی های پیشرانه در بهمن ریسپکت پرایم کمی بیشتر از آریزو ۵ و آریزو ۶ پرو است.

اگر به‌ دنبال خودرو‌های کراس‌اوور چینی دیگری نیز هستید، بررسی خودروهای دانگ فنگ نیز گزینه مناسبی خواهد بود. همچنین سپند خودرو در کنار ارائه شرایط اقساطی برای خرید خودروهای بهمن موتور، شرایط ویژه‌ای برای دانگ فنگ نیز در نظر گرفته است. برای اطلاع از شرایط ثبت نام دانگ فنگ با کارشناسان ما از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت در ارتباط باشید. پس از بررسی قیمت فیدلیتی در بازار آزاد به قیمت کارخانه فیدلیتی در اسفند ۱۴۰۳ می‌رسیم. بر اساس اعلام شرکت بهمن موتور، قیمت کارخانه فیدلیتی الیت تیپ ۱ پنج نفره مدل ۱۴۰۴ نزدیک به ۱ میلیارد و ۷۲۴ میلیون تومان تعیین شده است.همچنین فیدلیتی الیت تیپ ۲ هفت نفره مدل ۱۴۰۴ حوالی ۱ میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان در نمایندگی‌های بهمن موتور به فروش می‌رسد.

فیدلیتی به‌دلیل گیربکس سریع‌تر و دقیق‌تر، تجربه‌ای هیجان‌انگیزتر از رانندگی را برای راننده فراهم می‌آورد. این خودرو در محیط‌های شهری و جاده‌های عادی عملکرد بهتری دارد؛ اما سواری آن نسبت به دیگنیتی خشک‌تر است. ازسوی‌دیگر، دیگنیتی با طراحی بدنه اسپرت و گیربکس CVT خود، رانندگی نرم‌تر و راحت‌تری را در مسیرهای یکنواخت دارد؛ اما ممکن است در شرایط پیچیده‌تر نتواند به‌خوبی فیدلیتی عمل کند. این خودرو نخستین بار توسط گروه خودروسازی چری در سال ۲۰۱۸ وارد بازار بین المللی شد. کمپانی چری دو نسخه از این محصول خود را در اختیار مخاطبان قرار داده که در این بین گروه صنعتی بهمن نسخه لوکس آن را وارد ایران کرده است.

مقایسه دیگنیتی با فیدلیتی از مقایسه‌های جدید و جنجال برانگیز در دنیای خودرو است. به‌همین علت در مجله خودرو سوئیچ تصمیم گرفتیم تا این دو محصول از کمپانی بهمن خودرو را با همدیگر مقایسه کنیم. پس اگر علاقه مند به مقایسه دیگنیتی با فیدلیتی هستید، این مقاله از مجله خودرو سوئیچ را از دست ندهید. هر محصولی اعم از خودرو یا محصولات دیگر باتوجه به هزینه هایی که برای کاربران دارند، طبیعتا دارای مزایا و معایبی می باشند که خودروی دیگنیتی نیز از همین قاعده پیروی می کند. یکی از شباهت های فنی این دو خودرو در پیشرانه 1.5 لیتری توربو شارژ آن هاست و اینکه هر دوی این خودروها دیفرانسیل جلو می باشند ولی با این وجود عملکردهای متفاوتی داشته و این به دلیل گیربکس متفاوت استفاده شده در آن هاست در نتیجه کاربر در هنگام استفاده از هر کدام از این خودروها تجربه متفاوتی به دست می آورد. تقریبا قدرت ترمز در هر دو خودرو یکسان بوده و به کاربران خود اطمینان خاطر می دهد که ضربه و آسیبی در حین رانندگی و ترمز های لحظه ای وارد نمی شود.

در این میان نسخه فول آپشن یا تیپ IE فونیکس تیگو ۸ پرومکس از تجهیزات بیشتری مثل گرمکن فرمان، گرمکن صندلی‌های عقب، دوربین ثبت وقایع، سامانه اپل کارپلی و اندروید اتو و… سود می‌برد که در فیدلیتی پرستیژ موجود نیستند. درباره مشخصات فنی دیگنیتی باید گفت که یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری دارد که به کمک توربوشارژر قادر است قدرتی برابر با 148 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن‌متر تولید کند. همچنین گیربکس اتوماتیک CVT وظیفه انتقال این نیروی تولید شده به چرخ‌های جلو را بر عهده خواهد داشت.

در بازار خودروهای کراس‌اوور، دو ماشین جذاب و مورد توجه دیگنیتی و فیدلیتی، به‌عنوان نمایندگان از گروه بهمن خودرو در ایران شناخته می‌شوند. هر دو خودرو با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود توانسته‌اند توجه بازار را به خود جلب کنند. ازسوی‌دیگر، خودرو FIDELITY در واقع همان چری جتور X70S بوده که با تغییر برند توسط گروه بهمن موتور وارد بازار ایران شده است. با مقایسه فیدلیتی با دیگنیتی از جنبه‌های مختلف از جمله موارد فنی، طراحی ظاهری و داخلی و همچنین آپشن‌ها می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری برای خرید هرکدام از آن‌ها داشته باشید. با توجه به مطالب گفته شده و مقایسه کامل دیگنیتی و فیدلیتی میتوان گفت که ارزش خرید دیگنیتی و فیدلیتی، دو خودروی جدید بهمن موتور، نسبت به سایر خودروهای چینی موجود در بازار ایران بالاتر است. از طرف دیگر کراس اوور کوپه گروه بهمن تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین ثبت وقایع و درب باک الکتریکی دارد که در دیگر محصول این شرکت مشاهده نمی‌شود.

فراموش نکنیم که دیگنیتی بهمن موتور در نسخه دیگری با نام دیگنیتی پرستیژ نیز به بازار عرضه شد که به پیشرانه ۲ لیتری توربو و گیربکس اتوماتیک معمولی (AT) ۶ سرعت و برخی تغییرات جزئی ظاهری و آپشن‌های رفاهی بیشتر مجهز شد که بدون تردید از نسخه پرایم ارزنده‌تر است. همچنین فیدلیتی پرایم نیز در نسخه‌های جدیدتر از گیربکس دو کلاچ تر (W-DCT) بهره می‌گیرد که از دیدگاه دوام و بازده به مراتب بهینه‌تر از نسخه خشک ایفای نقش می‌کند. دیگنیتی اگرچه از دیدگاه فنی کمی ضعیف‌تر از فیدلیتی عمل می‌کند، اما در عوض یکی از اولین کراس‌اوورهای دارای طراحی کوپه در بازار ایران به حساب می‌آید که از دیدگاه زیبایی بصری و خاص‌گرایی جلوه برجسته‌تری نسبت به فیدلیتی دارد. از سوی دیگر، فیدلیتی به دلیل تعلق به برند مادر یعنی چری، از پلتفرم مشترک با فونیکس تیگو ۸ بهره می‌گیرد.

در طرف مقابل فیدلیتی از ظاهری مشابه شاسی بلندهای خانوادگی بهره می‌برد و سعی دارد مشتریانی که به دنبال یک خودرو خانوادگی لوکس با چهره جدید هستند را به خود جلب کند. در بخش‌های مختلف دیگنیتی خطوط نرم و منحنی به چشم می‌خورد و چراغ‌های به هم متصل عقب نیز آن را نسبت به رقبا کمی متمایز کرده است. در طرف مقابل، فیدلیتی از ظاهری مشابه شاسی بلندهای خانوادگی بهره می‌برد و سعی دارد مشتریانی که به دنبال یک خودرو خانوادگی لوکس با چهره جدید هستند را به خود جلب کند. در بخش‌های مختلف دیگنیتی، خطوط نرم و منحنی به چشم می‌خورد و چراغ‌های به هم متصل عقب نیز آن را نسبت به رقبا کمی متمایز کرده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *