پژو ۴۰۵: مشخصات فنی، جدول مقایسه GLX و SLX

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده کردید، موتور XU7 قدیمی است و مصرف سوخت بالایی دارد. بنابراین اگر به دنبال ایمنی و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر هستید، تیپ‌های بالاتر و پیشرفته‌تر انتخاب بهتری خواهند بود. در نهایت، بررسی دقیق ویژگی‌های ایمنی و تکنولوژی‌های به کار رفته در هر تیپ می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید. اگر به دنبال خودرویی اقتصادی با هزینه‌های نگهداری پایین هستید، تیپ‌های پایه مناسب‌ترند. اما اگر به دنبال امکانات بیشتر و قدرت بالاتر هستید، تیپ‌های بالاتر گزینه‌های بهتری خواهند بود. نگهداری و هزینه‌های جانبی یک خودرو، فاکتورهای مهمی در تصمیم‌گیری خرید خودرو محسوب می‌شوند.

در مورد قدرت ترمزها نیز باید گفت که پژو ۲۰۷ و دنا پلاس به‌ویژه در نسخه‌های مجهز به ترمز دیسکی عقب، از ترمزهای نسبتا مناسبی سود می‌برند که می‌تواند اعتمادبه‌نفس بیشتری به راننده در سرعت‌های بالا انتقال دهد. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، با توجه به نزدیک شدن به سال جدید قیمت سال ۱۴۰۴ محصولات ایران خودرو منتشر شد. در ادامه به بررسی قیمت‌های سال آینده محصولات ایران خودرو در بازار می‌پردازیم. این خودرو با توجه به اینکه که قیمتی هم اندازه پژو پارس سال دارد و با این قیمت، موتور TU5 را به شما ارائه میدهد، گزینه خوبی به شمار میرود. همچنین برای رسیدن به حداکثر قدرت (که البته ۱۴ اسب بیشتر است) نیز باید تا دور موتور ۶۵۰۰ بر پدال گاز فشرد که ۵۰۰ دور بالاتر از موتور XU7 است. پژو پارس بعد از سه دهه حضور روی خط تولید ایران خودرو، در سال ۱۴۰۳ از فهرست محصولات این شرکت حذف می‌شود و جای خود را به سورن پلاس XU7P می‌دهد.

بااین‌حال، مصرف سوخت XU7 در مقایسه با موتورهای مدرن‌تر کمی بالاست که شتاب اولیه خودرو را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس از خاتمهٔ پارس ELX در حدود سال ۱۳۹۰، جای خالی آن در خانوادهٔ این خودرو بسیار احساس می‌شد. به همین دلیل، ایران‌خودرو که امکان تولید موتور ۱۶ سوپاپ XU7 L4 را نداشت، تصمیم گرفت همان موتور XU7 هشت سوپاپ را کمی ارتقاء داده و دوباره تولید پارس ELX را از سر گیرد. این پیشرانهٔ ارتقاءیافته که حالا XUM نام گرفته بود، با افزایش حجم به ۱.۹ لیتر و تغییرات دیگر، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که نزدیک به موتور L4 قبلی بود اما مصرف سوخت بالاتری داشت و نمی‌توانست شتاب ELX قبلی را فراهم کند. به همین دلیل، پارس ELX XUM چندان موتور توجه قرار نگرفت و تولید آن در سال ۱۳۹۶ خاتمه یافت.

در نتیجه، مقایسه موتور TU5 با XU7P نشان می‌دهد که اگر به مصرف سوخت کمتر و استهلاک پایین اهمیت می‌دهید، TU5 انتخاب مناسبی است؛ اما موتور XU7P مناسب کسانی است که بودجه کمتری دارند. سطح آپشن‌های پژو پرشیا در سال‌های اخیر بهتر شده و مدل‌های جدید آن به کروز کنترل، دوربین عقب و نمایشگر لمسی مجهز شده‌اند. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.

مصرف سوخت داخل شهر به ازای هر 100 کیلومتر، 12.8 لیتر است که برای خارج شهر این مقدار به 6.8 لیتر و برای سوخت ترکیبی به 9 لیتر می رسد. روشن شدن چراغ چک انژکتور نیز میتواند ناشی از خطاهای موقت قطعات در ECU باشد که گاه می توان با برداشتن سر باطری قطب منفی به مدت ۱۵ دقیقه و یا ۴۰ بار روشن و خاموش شدن خودرو که در طول مدت طولانی باید صورت گیرد میتوان این چراغ را خاموش کرد. باتری مورد استفاده در این خودرو باطری ۱۲ ولتی از نوع سربی اسیدی با توان ۶۰ آمپر است. آلترناتور که حرکت خود را از موتور به وسیله تسمه می گیرد به هنگام روشن بودن موتور ولتاژی برابر ۱۴ولت و شدت جریانی معادل با ۸۰آمپر را تولید می کند. این خودرو همانند دیگر خودروها از نوع آب خنک است و با گردش آب توسط واتر پمپ که آب را از موتور به رادیاتور میرساند خنک می شود. معمولا آب کم کردن دلایل مختلفی دارد ولی احتمال خرابی درب رادیاتور زیاد است سعی کنید در طول رانندگی به آمپر آب توجه کنید.

پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P یکی از همین تیپ های جدید است که از نظر فنی تفاوتی با پژوپارس سال با موتور XU7P ندارد. تنها در بخش امکانات رفاهی این خودرو تغییراتی نسبت به تیپ های قبلی دارد. یکی از این تغییرات اضافه شدن مانیتور بزرگ به داشبورد خودرو به صورت فابریک بوده که موردی بسیار جذاب برای بازار ایران است. این خودرو از سال 1384 به خط تولید ایران خودرو اضافه شد و تولید آن تا سال 1396 ادامه داشت. پارسELX لقب پرشتاب ترین، کم مصرف ترین و پر قدرت ترین پارس را تا کنون با خود یدک می کشد. پیشرانه این خودرو با زانتیا 1.8 لیتری مشابه بوده که از سرعت و شتاب خوبی بهره مند است.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در این نما، دی لایت ها هستند که مانند دندان‌های بلند شیر در دو سمت خارجی چراغ‌های اصلی قرار گرفته‌اند. این طراحی که به‌نوعی امضای پژو شناخته می‌شود، چهره‌ای خشن و تهاجمی به این خودرو داده است. این خودرو بین کراس اوور و سدان کوپه قرار دارد اما به‌طور دقیق نمی‌توان آن را یک شاسی‌بلند دانست.

این موتور با وجود حجم بیشتر نسبت به پیشرانه XU7J4P/L4، عملکرد ضعیف‌تری دارد و به‌عنوان یک موتور قدیمی و پر استهلاک شناخته می‌شود. شتاب قوی ترین پارس ایران حدود ۱۱ ثانیه است که از این نظر در مقایسه با مدل‌های دیگر سریع‌تر است. البته علی‌رغم حجم موتور بالاتر، این نسخه از پژو پارس ELX از نظر کارایی و مصرف سوخت، عملکرد مطلوبی نسبت به مدل‌های دیگر نداشت و در نهایت تولید آن متوقف شد.

زمان مناسب برای تعویض روغن وابسته به کیلومتر کارکردی خودرو است و باید روغن در زمان پیشنهادی تعویض شود. البته کیلومتر خودرو نشان دهنده مسیر سپری شده است و باید دانست روغن موتور در خودروهایی شهری به دلیل وجود ترافیک و پرفشار بودن موتور روغن زودتر خراب می شود در صورتی که کیلومتر ثبت شده برابر زمانی است که خودرو بدون ترافیک حرکت میکرد. فونیکس FX هم یک کراس‌اوور اسپرت و جذاب با طراحی کوپه‌‌مانند، امکانات هوشمند و سطح ایمنی بالا، یکی از رقبای اصلی پژو ۴۰۸x است. قیمت پژو ۴۰۸x هنوز اعلام نشده است اما با توجه به اینکه قیمت این خودرو در کشورهای حوزه خلیج‌فارس حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار است، احتمالاً قیمت تمام‌شده آن در ایران حدود ۳.۵ تا ۴ میلیارد تومان خواهد بود.

در این سیتم از دو فن استفاده شده که با توجه به شرایط متفاوت دمای موتور راه اندازی شده و با دور مناسبی جهت خنک کاری رادیاتور توسط کنترل رله ها بکار میروند. هنگام چک کردن روغن خودرو توسط گیج، موتور باید خاموش باشد و خودرو در سطح صافی قراربگیرد، سپس گیج را پاک کنید و در قلاف خود قرار دهید. سپر جلو و عقب تزریقی بوده و یک نوار محافظ جانبی سراسر بدنه را با زه نقره ای در بر می گیرد. این خودرو وزنی حدود ۱۱۰۰ (KG) داشته و حداکثر وزن مجاز آن ۱۵۵۰ (KG) است.

سمند LX، سورن ELX، دنا و برلیانس H330 رقیبان پژو پارس در بازار ایران به شمار می‌آیند. پژو ۴۰۵ مدل mi16 یکی از بهترین مدل‌های پژو در دوران تولید این خودرو بوده است. فضای درون کابین در قسمت عقب خودرو 470 لیتر است که فضای خوبی در اختیار شما می گذارد. با این حال متریالی که به کار رفته مشابه با اکثر خودروهای داخلی هم رده از جنس پلاستیک خشک است. این تسمه نیروی چرخشی موتور را به دینام پمپ، فرمان هیدرولیکی، کمپریور کولر میرساند. پارگی این تسمه موجب روشن شدن چراغ قرمز باطری و سفت شدن فرمان می شود و در صورت ادامه دادن آمپر آب بالا رفته و موتور جوش می آورد.

لطفاً تجربیات خود را در مورد عملکرد و قدرت موتور پژو 206 با ما به اشتراک بگذارید. آیا شما از رانندگی با این خودرو راضی هستید؟ چه نکاتی را مثبت و چه نکاتی را منفی می‌بینید؟ تجربیات شما می‌تواند به دیگران در انتخاب بهتر کمک کند. – تیپ‌های 4 و 6 هاچ‌بک و تیپ‌های V1، V2، V8، V9 و V10 صندوقدار امکانات بیشتری نسبت به سایر تیپ‌ها دارند، از جمله سانروف، سیستم ناوبری، چراغ‌های زنون، و سنسور پارک عقب. طبق اعلام رسمی شرکت سازنده، شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۷ دنده‌ای معادل ۱۱.۶ ثانیه و شتاب دنا پلاس معمولی نیز حدود ۱۲.۰۳ ثانیه اعلام شده است. البته در عمل باید گفت که شتاب دنا پلاس معمولی کمی بیشتر است و احتمالا به ۱۲.۰۶ ثانیه خواهد رسید.

همین امر ظاهری بدون نقص و جذاب برای این ماشین ایران خودرو به وجود آورد. در قسمت جلوی پرشیا چراغ‌های کشیده و صندوقی متفاوت در عقب زیبایی خوبی برای این خودرو به همراه داشته است. زه کناری نیز در این خودرو نسبت به ۴۰۵ پهن‌تر انتخاب شده و از قالپاق‌های جدید در ساخت آن بهره گرفته‌اند. توجه به جزئیات در طراحی پژو پارس باعث محبوبیت حواله پرشیا در زمان تولید ان شده بود. اما تنها اختلاف قیمت غیر منطقی بین این خودرو و ۴۰۵ بود که مشکل‌ساز شده بود. در دههٔ ۸۰ ایران‌خودرو همچنان به تنوع خانوادهٔ پارس اضافه می‌کرد و در این راستا، در سال ۱۳۸۷ نسخهٔ دوگانه‌سوز آن را به بازار فرستاد.

سیستم تعلیق این خودروی سدان در چرخ های جلو از نوع مک فرسون بوده و در چرخ های عقب از نوع فنر پیچشی است که در مجموع سواری نسبتا خوبی را برای این خودرو به همراه داشته است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم کابین بیشتر مدل های ایندخودرو خیلی زود به سر و صدا افتاده و این می تواند برای سرنشینان بسیار آزار دهنده باشد. این خودروی سدان خانوادگی سالیان سال است که با تیپ های مختلفی در سبد محصولات آبی پوشان جاده مخصوص حضور دارد. تیپ LX TU5 یکی از مدل های این خودرو محبوب است که همچنان تولید آن ادامه دارد.

شتاب 0 تا 100 پژو پارس سال با موتور XU7P نیز 12 ثانیه اعلام شده که 1 ثانیه نسبت به نسخه قبلی کند شده است. تنها مورد مثبت این پیشرانه جدید کم شدن 2 لیتری مصرف سوخت ترکیبی است که آن هم دور از ذهن به نظر می‌رسد و باید دید در واقعیت نتیجه چگونه است. ایران خودرویی ها که از شدت محبوبیت پارس ELX خبر داشتند، بار دیکر تصمیم به احیای آن گرفتند، اما این بار به دلیل تحریم ها پیشرانه L4 در دسترس نبود، پس مهندسان شرکت به سراغ تغییراتی در پیشرانه L3 و افزایش حجم آن افتادند. این نسخه علیرغم بهره مندی از امکانات نسبتاً مناسب، به دلیل معضلات ۸ سوپاپ بودن و مصرف سوخت بالا هرگز نتوانست محبوبیت ELXهای ۱۸۰۰ را تکرار کند و خیلی زود از خطوط تولید کنار گذاشته شد. زیرا قدرت موتور پرشیا و مشخصات فنی آن را در این قسمت از مقاله شرح داده‌ایم. در زیر کاپوت این خودروی فیس لیفت شده یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندری با ۸ سوپاپ استفاده شده است.

پژو پارس اتوماتیک به موتور TU5 مجهز است که با حجم ۱.۶ لیتر و توان تولید ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر، گزینه‌ای مناسب برای رانندگی شهری محسوب می‌شود. این موتور چهار سیلندر به‌دلیل مصرف سوخت بهینه و هزینه‌های نگهداری پایین‌تر در مقایسه با موتورهای قدیمی‌تر، محبوبیت بسیاری دارد. پارس اتوماتیک در اصل همان پارس LX است که به جعبه دنده اتوماتیک AL4 مشابه با پژو 206 تیپ 6 مجهز شده و تولید آن از سال 1389 آغاز شد.

ناگفته نماند که ۴۰۵ SLX به عنوان نمونه فیس لیفت پژو ۴۰۵ در سال‌های اخیر روانه بازار شده که ظاهر نسبتا مدرن‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از مهمترین تحولات این مدل می‌توان به تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها، به روزرسانی طراحی سپرها و اضافه شدن مه شکن به سپر جلو، استفاده از زه های بغل در پهن‌تر و حضور یک اسپویلر کوچک در لبه درب صندوق اشاره کرد. هنوز جای تعجب است که چرا بروز شدن پیشرانه XU7P با خود ۱۶ سوپاپ شدن را به دنبال نداشته است. مصرف سوخت ترکیبی این موتور جدید حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر توسط ایران خودرو اعلام شده و همچنین شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر آن هم نزدیک ۱۲ ثانیه می باشد اما در عمل قطعا این اعداد تفاوت خواهند داشت.

هرچند پارس LX از قدرت بیشتری برخوردار است اما به دلیل گشتاور پایین‌تر نسبت به موتور XU7، شتاب کندتری دارد. بااین‌حال، در عوض این نسخه مصرف سوخت پایین‌تری داشته و پیشرانهٔ آن کم دردسرتر از موتور قدیمی است. پارس LX در سال‌های ابتدایی عرضه با تجهیزات بیشتری نسبت به پارس معمولی مثل رینگ آلومینیومی، سنسور دنده‌عقب و ترمزهای دیسکی عقب ارائه می‌شد. با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم و براساس جدول مشخصات فنی انواع پژو پارس‌های موجود در ایران، قوی ترین پارس ایران از نظر قدرت موتور، مدل پژو پارس ELX با موتور XUM است. موتور XUM با حجم ۱.۹ لیتر توانایی تولید حدود ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

در داخل نیز داشبورد کاملاً با ۴۰۵ یکسان بود و فقط برای ایجاد فضایی لوکس‌تر، تریم‌های طرح چوب روی کنسول میانی اضافه شده بود. البته علاوه بر این، غربیلک فرمان با نمونه مشابه پژو ۴۰۶ جایگزین شده بود و در عقب هم صندلی‌های جدیدی با پشت‌سری و زیر آرنجی نصب شده بود که دسترسی به صندوق بار را فراهم می‌کرد. بر اساس قیمت محصولات ایران خودرو در سال ۱۴۰۴، پژو ۲۰۷ دنده‌ای TU5 مدل ۱۴۰۴ با فرمان هیدرولیک با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و پژو ۲۰۷ پانوراما دنده‌ای مدل ۱۴۰۴ با رینگ فولادی در بازار آزاد حدود ۹۳۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

تولید ۱۶ سوپاپ تنها در سال ۱۳۸۲ صورت پذیرفت و بلافاصله با ELX جایگزین شد. این خودرو بواسطه وزن کمتر نسبت به زانیتا و پژو ELX از شتاب بهتری برخوردار است و بدلیل سادگی قطعات استهلاک کمتری دارد. بااین‌حال، آنچه باعث قدرتمند به نظر رسیدن نمای جانبی پژو ۴۰۸x شده، حجم پردازی پایین درها است که از ترکیب خطوط و فرورفتگی‌های تیز تشکیل شده است.

دور موتور بالای ۴۰۰۰ RPM برده چندین بار به مدت بیش از ۵ ثانیه سرعت را کاهش دهید و برای مدت ۲ ثانیه تا به انتها پدال گاز را فشار دهید. یکی از نکات قابل توجه در خودروهای انژکتور حافظه موقت و دائمی ECU است که می تواند دچار خطا شود. بطوریکه موجب عدم تحلیل درست اطلاعات شده و خودرو با لرزش زیاد خاموش شدن، سکته یا CUTOFF در دورهای بالا مواجه است که نیاز به دوباره خوانی یا اصطلاحاتجدید حافظه است. اما در شرایطی که بنزین به موتور میرسد وجرقه سر شمع رویت نمی شود مشکل از سیستم برق خودرو است که مجددا به سلامتی رله دوبل و سوختگی کوئل دوبل شک خواهیم کرد. استارت این خودرو موتور الکتریکی می باشد که با برق ۱۲ ولت شروع به کارکردن می کند و همچنین توانی حدود ۱.۱ کیلو وات را دارا می باشد.

این خودرو در اواسط پاییز ۱۴۰۲ در کارخانه حدود ۲۹۲ میلیون تومان و در بازار آزاد بیش از ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. با این حال خودروهایی همچون دنا معمولی، سورن پلاس، رانا پلاس و البته شاهین دنده‌ای از جمله رقبای پارس هستند که هر کدام در بازار طرفداران خاص خود را دارند. متاسفانه متریال به کار رفته درون کابین و داشبورد پژو پارس XU7P اصلا کیفیت مطلوبی نداشته و بیشتر خودروها تنها چند روز پس از تحویل دچار افت کیفیت شده و کابین آنها به صدا می افتد. سواری خودرو اما همچنان تا حدود زیادی نرم و قابل قبول بوده و در حد یک خودروی خانوادگی اقتصادی است. ترمز گیری خودرو هم در سرعت های بالا چندان مطمئن نبوده و نمی توان روی آن حساب چندانی باز کرد. برای اینکه بتوانیم قوی ترین پارس ایران را از بین مدل‌های مختلف آن انتخاب کنیم، بهتر است مشخصات فنی آن‌ها را در جدول زیر با یکدیگر مقایسه کنیم.

گروه موتور1 با رعایت اصل صداقت و حقیقت گویی از فروردین 98 فعالیت خود را در زمینه بررسی خودرو شروع کرد. همان طور که می دانید یکی از مهم ترین عوامل واشر زدن موتور XU7 عیب هواگیری سیستم خنک کاری موتور بود. این مشکل در موتور جدید با اضافه شدن مخزن انبساط و حذف درب رادیاتور حل شد. سعی کنید در هنگام تجدید حافظه خودرو تک سرنشین باشد و در یک سطح کفی قرار بگیرید. دیاگ یا عیب یاب با تعریف فضای نرم افزای و برنامه الگوریتمی ECU اطلاعات مربوط را از خودرو دریافت نموده و در تصویر به کاربر نشان میدهد.

این خودرو در ابتدا با نام پژو پرشیا در اختیار عموم قرار گرفت و کمی بعد به پژو پارس تغییر نام داد و تا کنون به این نام عرضه می‌شود. ۲۰۷ هاچبک برای به حرکت در آوردن خود از موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU۵ به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۲ نیوتن.متر استفاده می‌کند. چرخ‌های جلوی این خودرو به‌ وسیله یک گیربکس دستی ۵ سرعته با موتور ارتباط دارند و از این طریق به چرخش در می‌آیند. در پژو ۴۰۸x از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ چهار سیلندره استفاده شده است. این پیشرانه می‌تواند ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. استفاده از فناوری توربوشارژ باعث شده است که این موتور علاوه‌بر بهره‌وری بالا، عملکرد روان و شتاب‌گیری مناسبی هم داشته باشد.

موتورهای دوگانه سوز پارس، معمولاً از سیستم تبدیل سوخت انژکتوری بهره می‌برند. از مزایای این خودرو می‌توان به کاهش هزینه‌های سوخت، افزایش پیمایش با یک باک و کاهش آلایندگی نسبت به خودروهای بنزینی اشاره کرد. بااین‌حال، موتورهای دوگانه‌سوز معمولاً قدرت و شتاب کمتری نسبت به نمونه‌های بنزینی دارند و نمی‌توانند به‌عنوان قوی ترین پارس ایران انتخاب شوند.

برای اطلاع از قیمت انواع پژو پارس صفر در بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید. همان‌طور که می‌دانید بیمه‌های مربوط به خودرو شامل بیمه‌ شخص ثالث و بیمه‌ی بدنه می‌باشند. – موتورهای 1360 سی‌سی با قدرت 75 اسب بخار مناسب رانندگی شهری هستند، در حالی که موتورهای 1587 سی‌سی با قدرت‌های 105 تا 110 اسب بخار برای رانندگی جاده‌ای و سرعت‌های بالا مناسب‌ترند.

از احتمالات دیگر خرابی سنسور آب یا سنسور دور موتور و حتی خرابی ECU می باشد. در مرحله بعد جرقه سر شمع را بازدید کنید برای اینکار یکی از وایرهای شمع را باز کرده و کنار بدنه قرار داده و استارت بزنید اگر جرقه در سر شمع دیده شد نشانه سلامتی رله دوبل و سوختگی پمپ بنزین است . خالی شدن باطری از جمله معایب احتمالی ست که ناشی از روشن ماندن چراغهای کوچک، چراغ صندوق و غیره و یا از برق دزدی سیم کشی خودرو است که با بازکردن اتصال سرباطری و خالی نشدن آن میتوان به برق دزدی خودرو پی برد. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو مستقل از نوع مک فرسون و در محور عقب مستقل از نوع فنر پیچشی یا تورشن بار است. به این مفهوم که یک لوله از سه راهی پمپ ترمز به چرخ سمت راست جلو و سمت چپ عقب و از لوله دیگر به چرخ سمت چپ جلو و چرخ راست عقب ارتباط می یابد.

206 چند اسب بخار است؟، پژو 206 یکی از خودروهای محبوب و پرطرفدار در بازار ایران است که با تیپ‌های مختلف و ویژگی‌های متفاوت عرضه می‌شود. این خودرو با طراحی جذاب و قابلیت‌های متعدد، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در دل خریداران پیدا کند. در این مقاله، به بررسی و مقایسه قدرت موتور و مشخصات فنی پژو 206 در تیپ‌های مختلف پرداخته‌ایم.

پژو ۴۰۸x کراس‌اووری کوپه با طراحی جذاب و فناوری‌های پیشرفته است که به‌زودی وارد بازار ایران خواهد شد. این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ و امکانات رفاهی متعدد مثل سیستم تهویه دیجیتال، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم کروز کنترل هوشمند تطبیقی، گزینه‌ مناسبی برای علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت به‌حساب می‌آید. از نظر ایمنی نیز پژو ۴۰۸x سیستم‌های پیشرفته‌ای دارد که همین باعث آرامش خاطر بیشتر سرنشینان خواهد شد. ۴۰۸x به‌دلیل داشتن یک کابین جادار و مصرف سوخت بهینه، برای سفرهای طولانی عالی است. اگر به‌دنبال خودرویی اسپرت با عملکرد فنی قابل‌قبول هستید، پژو ۴۰۸x گزینه خوبی برایتان خواهد بود.

– تیپ‌های پیشرفته‌تر دارای ویژگی‌های ایمنی بیشتری مانند ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم‌های کنترل پایداری و کشش، و سیستم‌های کمک به پارک هستند. موتورهای خانواده ایکس‌یو از ایکس‌یو۵ تا ایکس‌یو۹ دارای بوش تر به همراه بلوک آلومینیمی و موتور ایکس‌یو۱۰ دارای بلوک چدنی است. همه این موتورها به صورت مایل و با شیب ۳۰ درجه بر روی خودروهای متوسط پژو و سیتروئن قابل نصب هستند. تغییر در ورودی هوا به موتور (منیفولد ورودی) موجب شده تا بازده حجمی نسبت به قبل بیشتر شود. تغییر در مسیر خروج گازهای حاصل از احتراق نیز موجب مکش بهتر هوای ورودی به درون محفظه احتراق شده اند. در این حالت سعی کنید سرعت خودرو را در تمامی حالات اعم از دور آرام و فول گاز برسانید و به ویژه در دورهای ۲۵۰۰ الی ۳۵۰۰ حرکت نمایید.

میزان تولید آلایندگی و مصرف سوخت موتور XU7 به حدی بالا بود که نمی توانست استانداردهای لازم برای ادامه تولید را پاس کند. به همین دلیل و با توجه به عمق داخلی سازی موتور XU7 در ایران، مهندسان ایپکو تصمیم گرفتند تا این پیشرانه پرکاربرد و سراسر مشکل را درستخوش تغییراتی قرار دهند. به این ترتیب موفق شدند تا با بهبود بخش هایم مختلف XU7، مشکلات عمده آن نظیر واشر زدن، مصرف سوخت بالا و … را رفع کنند و موتور جدید را XU7 پلاس یا XUP نام گذاری کنند. در ادامه مهم ترین تغییرات فنی رخ داده آمده است تا بتوانید بهتر با بهبودهای این پیشرانه آشنا شوید. پژو پارس در اصل فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ است که اتفاقا در اقدامی نادر توسط خودروسازان ایرانی موفقیت آمیز هم بود.

برای اینکه موتور روشن نشود باید سیم کوئل دوبل قطع کنید تا شمعها جرقه نزنند این کار را تا ۱۵ دقیقه انجام دهید. فضای کابین پژو ۴۰۸x کاملاً جادار و راحت است و سرنشینان در ردیف جلو و عقب فضای پای کافی دارند. طراحی کابین ۴۰۸x شباهت زیادی به پژو ۳۰۸ دارد و به سبک i-Cockpit طراحی شده است. در این سبک، صفحه‌نمایش دیجیتالی پشت فرمان یا کلاستر کمی بالاتر از فرمان قرار گرفته تا راننده بتواند اطلاعات لازم را از بالای فرمان ببیند. پژو ۴۰۸x دو اگزوز دارد و برخلاف برخی خودروهای امروزی، هر دو اگزوز آن واقعی هستند و کاملاً یکپارچه با سپر هماهنگ شده‌اند.

– پژو 206 دارای تیپ‌های مختلفی مانند تیپ 1، 2، 3، 4، 5، 6، و مدل‌های صندوقدار با کدهای V1، V2، V6، V8، V9، V10، V19، و V20 است. موتور ملی هم مثل خودرو ملی در زمان رونمایی سر و صدای زیادی به پا کرد، موتور EF7 که با همکاری دوجانبه شرکت آلمانی F.E.V و ایران‌خودرو طراحی شده، تفاوت‌های زیادی با موتور XU7 دارد. پارس ELX فول‌ترین نسخه این خودرو است که به سنسور عقب، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، دی لایت و اتولایت مجهز است. در نمای جانبی این خودرو تنها فرم قالپاق های خودرو متفاوت شده اما دیگر اجزا نسبت به قبل ثابت مانده اند. نمای عقب پارس XU7P نیز همچنان همان طراحی قبلی را دارد که در آن چراغ های اصلی به صورت مستطیلی شکل طراحی شده اند.

موتور این مدل پژو پارس با مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷.۲ تا ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، به‌عنوان یکی از گزینه‌های اقتصادی در کلاس خود شناخته می‌شود. پرشیا یا همان پژو پارس یکی از سدان‌های خانوادگی متوسط با حضور چندین ساله در ایران است. این خودرو در طول عمر خود در بازارهای ایران تغییرات چندانی را شاهد نبوده است. این پیشرانه قادر به تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور است و استاندارد آلایندگی آن ارتقا یافته و مصرف سوخت خودرو کاهش داشته است.

از استاندارد آلایندگی یورو 2 بهره می برد که نسبت به خودروهای داخلی هم رده سطح پایینتری است. ECU یا واحد کنترل الکترونیکی که کنار بوستر قراردارد و وظیفه دریافت اطلاعات تحلیل و ارسال دستور را دارد.پارس جزو اولین موتورهای انژکتوری به کاررفته در محصولات ایران است. اگر آمپر آب تا خط چهارم بالا رفت موتور گرم است در این حالت اگر موتور را خاموش کنید فن به نشانه گرمای غیر معمول روشن می مانند اگر چراغ قرمز باطری روشن شده است به کناری بروید و قبل از گرمتر شدن موتور آن را خاموش کنید خواهید دید که تسمه پاره شده است. سعی کنید آن را تعویض کنید ولی اگر چراغ باطری روشن نیست موتور را خاموش نکرده و به حرکت خود ادامه دهید. با روشن کردن بخاری حرارت موتور را کم کنید این کار مثل پاشو کردن فردیست که تب دارد و اگر حرارت پایین نیامد به کناری بروید، پیاده شوید و بدون خاموش کردن موتور شرایط آن را بازدید کنید. این سپر برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای دیگر، ارتفاع نسبتاً زیادی دارد و همین باعث می‌شود خودرو از نمای عقب، بلندتر و باابهت‌تر به نظر برسد.

آینه تاشو برقى-تهویه خودكار-تهویه براى سرنشینان عقب-سنسور دنده عقب-رینگ آلومینیومى طرح شهاب-بلوتوث-USB-دكمه تنظیم صدا-دو ایربگ-شیشه سولار-گرمكن شیشه عقب-گرمكن آینه-صندوق پران جدید و… اسپویلر کوچک و مشکی‌رنگی هم روی درب صندوق‌عقب ۴۰۸x نصب شده است که نقش مهمی در بهبود جریان هوا و افزایش پایداری خودرو به‌خصوص در سرعت‌های بالا دارد. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *