خودروی پژو 405 از سال 1369 هجری شمسی تاکنون توسط ایران خودرو تولید میشود؛ خودرویی قدیمی که لقب مادر بسیاری از خودروهای بازار کشورمان را یدک میکشد. در آن سالها، پژو 405 خودرویی نسبتا مدرن محسوب میشد اما هنوز هم در کشورمان تولید میشود و جزو محصولات پرفروش بازار ایران به شمار میرود. بعدها نیز نسخه فیس لیفتی از این خودرو با نام 405 اس ال ایکس (Peugeot 405 SLX) روانه بازار شد. از سوی دیگر در سال 90 خودرویی با نام پژو پارس ال ایکس (Pars LX) تولید شد که فیس لیفتی از پژو پارس معمولی بود. در این مطلب قصد داریم این دو خودرو، یعنی پژو پارس LX و پژو 405 اس ال ایکس را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم خرید کدام محصول ایران خودرو بهصرفهتر خواهد بود. بزرگترین تغییری که در کابین ۴۰۵ و پارس محقق شد، ارائه طراحی کاملا جدید داشبرد و فضای داخلی بود که به طراحی سوناتایی مشهور شد.
صندلیهای برقی با زیر زانوی برقی متحرک که در آن زمان فقط در بعضی از خودروهای گرانقیمت مونتاژ داخل دیده میشد، در کنار سنسور پارک عقب و رینگهای ۱۵ اینچی آلومینیوم، باعث شد تا پارس چهره یک خودرو مدرن را به خود بگیرد. پلتفرم، موتور و گیربکس این سه خودرو چندان جدید نیست و قبل از این در سایر محصولات ایران خودرو نیز این پیشرانهها را دیده بودیم. در زمینه ایمنی، هر دو خودرو از امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل (ABS) و کیسه هوا برخوردارند. با این حال، پژو پارس به دلیل بهروزرسانیهای انجامشده، در برخی مدلها ایمنی بیشتری ارائه میدهد.
یکی از ویژگیهای برجسته پژو پارس، سیستم تهویه اتوماتیک آن است که امکان تنظیم دما برای محیط داخلی خودرو را به راحتی فراهم میکند. این سیستم به خصوص در فصول گرم تابستان یا سرد زمستان، راحتی بیشتری به سرنشینان ارائه میدهد. همچنین، سیستم صوتی پیشرفتهتر پژو پارس با کیفیت صدای بهتر و امکانات بیشتری مانند اتصال USB یا Bluetooth، تجربه بهتری از گوش دادن به موسیقی یا رادیو را برای کاربران فراهم میکند.
در سوی دیگر داشبورد ۴۰۵ غیر از کنسول وسط تماماً تریم یکرنگ کرمی داشته و خبری هم از قطعات طرح چوب در آن نیست. بنابراین پارس با غربیلک فرمان جدید و تریم طرح چوب در داخل هم زیباتر از ۴۰۵ است. البته هرچند این داشبوردِ جدید، طراحی بهتر، زیباتر و بروزتری نسبت به نمونۀ قبلی دارد اما نقطهضعف اصلی آن کیفیت ساخت بسیار پایین آن است بهگونهای که تماماً از پلاستیک خشک و بیکیفیت ساخته شده است که پس از چندی به صدا میافتد. علاوه بر این، پژو پارس که نزدیک به ۴۰ میلیون تومان قیمت داشته و بهاصطلاح یکی از محصولات لوکس ایرانخودرو محسوب میشود داشبوردی یکسان با وانت آریسان ۲۵ میلیونی دارد که این امر را هم میتوان نقطهضعف دیگری برای پارس تلقی کرد. فراوانی قطعات یدکی و دسترسی ساده به مکانیکهای خبره، این ستاپ را به ارتقای فنی بسیار مناسبی برای بهکارگیری در خانواده ۴۰۵ و پارس بدل کرد که در پژو 405 با گیربکس دستی ۵ سرعت و در پژو پارس با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعت ارائه شد.
اما پژو پارس پلتفرم آزمایشی ایکو برای ارائه تعداد محدودی از قابلیتها و امکانات رفاهی بود. پژو پارس ال ایکس و پژو 405 اس ال ایکس هر دو از پیشرانه 1600 سیسی 16 سوپاپ TU5 پژو 206 تیپ 5 استفاده میکنند. این پیشرانه، قدرت 108 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتنمتر را در اختیار قرار میدهد. البته پژو پارس حدود 10 سانتیمتر کشیدهتر و 65 کیلوگرم سنگینتر از پژو 405 SLX است ولی این موضوع تاثیری در تواناییهای حرکتی آن در مقایسه با 405 ایجاد نمیکند.
در این داشبورد جدید، پژو پارس و پژو ۴۰۵ تفاوت های خاصی ندارند و عمده تفاوت ها به دو رنگ بودن داشبورد و اضافه شدن کلیدهای کنترلی روی فرمان در پژو پارس مربوط می شود. در نهایت، طراحی داخلی این دو مدل از لحاظ عملکرد و ظاهر شباهت های زیادی دارند و تغییرات عمده ای در کیفیت قطعات مشاهده نمی شود. در مقایسه طراحی ظاهری پژو ۴۰۵ و پژو پارس، باید گفت که هر دو خودرو از نظر پلتفرم و ساختار بدنه مشابه هستند و پژو پارس در واقع نسخه فیس لیفت شده پژو ۴۰۵ به شمار می رود.
خودرویی که از سوی پژو در دهه ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۷ روی خط تولید قرار داشت پیش از آن که با نمونه مدرنتر پژو ۴۰۷ جایگزین شود. این خودرو در ابتدای دهه ۱۳۷۰ روانه بازار کشور شد تا تنوع حضور برند پژو در بازار ایران را گسترش دهد و برای سالیان دراز در بازار ایران سلطنت کند. پرشیا تا به امروز، زیباترین و موفقترین فیس لیفت ارائه شده در خودروسازی ایران است. این خودروی لوکس آن روزها، آنچنان مورد استقبال واقع شد که مدیران ایران خودرو خیلی زود مقدمات صادرات آن را نیز فراهم کردند. در ابتدا قرار بود این خودرو به عربستان هم صادر شود و از آنجا که نام این خودرو در زبان عربی برشیا تلفظ میشد، مسئولان ایران خودرو نام سفیر را جایگزین پرشیا کردند. ولیکن مجوز صادرات این خودرو به عربستان صادر نشد و این خودرو با تغییر مجدد، پژو پارس نام گرفت.
۴۰۵ همچنین به دنبال موفقیت پژو ۵۰۵ پس از لغو محدودیت واردات خودروهای CBU در اواخر دهه ۱۹۸۰ به یک مدل محبوب در تایلند تبدیل شد. بر اساس دادههای دیوار، قیمت پژو پارس اتوماتیک در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۴۴۵ میلیون تومان است. بر اساس دادههای دیوار، قیمت پژو پارس LX TU5 در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۳۹۰ میلیون تومان است. افزایش ۸ واحدی قدرت موتور به دلیل گشتاور پایینتر فرصتی برای عرض اندام نداشته و LX نسبت به پارس سال در سواری دچار نوعی کرختی است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۳.۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. پژو پارس ELX یکی از خودروهای محبوب در خانواده تولیدات ایرانخودرو به حساب میآمد.
اگرچه بسیاری از این ویژگیها به عنوان امکانات کاملا استاندارد در خودروهای کاملا معمولی روز بازار جهانی به حساب میآید، اما ایکو این قابلیتها را لوکس میداند و پارس را تحت عنوان اولین خودرو لوکس کشور خطاب میکند. باید توجه داشته باشید که تمامی تیپهای تولیدی پژو پارس با این ویژگیها عرضه نشدهاند. در بخش امکانات و تجهیزات هم برتری با پژو پارس هست و این خودرو با داشتن امکاناتی مانند کلید های کنترلی روی فرمان ، تهویه اتوماتیک ، سنسور دنده عقب ، آنتن اکتیو و … ۴۰۵ یکی از پرفروشترین خودروهای خانوادگی بزرگ در اروپا، بهویژه در فرانسه و بریتانیا بود.
این شرکت در زمینه تولید و توزیع قطعات یدکی برای کلیه خودرو های ایرانی همچون پژو ۴۰۵ و پژو پارس فعالیت می کند. قطعات یدکی این شرکت از بهترین و معتبرترین تولید کنندگان تهیه و توزیع می شود. نمای داخلی پژو ۴۰۵ پیش از ارائه نسخه فیس لیفت، یک طراحی کاملا اقتصادی و میانهرو متعلق به دهه ۱۹۸۰ میلادی اروپا و خودروسازی پژو را به همراه داشت. داشبرد نامتقارن با طراحی راننده محوری که کنسول میانی شیبدار آن به قاب اصلی داشبرد پیوسته بود. غربیلک فرمان نمونه دوشاخه مشترک با برخی پیکانهای تولیدی آن دوران بود و هیچ خبری از تریم رنگی یا تزئیناتی در داخل کابین به چشم نمیخورد.
خرید پژو پارس هنوز هم به دلیل طراحی مناسب و کیفیت قابل قبول یکی از گزینههای رایج در بازار خودرو است. برای خرید خودرو یا فروش ماشین، اطلاع از قیمت خودرو و بررسی مدلهای مختلف حائز اهمیت است. پژو پارس در حال حاضر با امکاناتی مثل موتورهای بهینهشده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای برقی با تاشو برقی، سیستم برق مالتی پلکس، دزدگیر و ایموبلایزر، سیستم کنترل فشار باد تایرها، کیسههای هوای سرنشینان جلو و… به دست مشتریان میرسد. در بازار ایران انواع مدل های پژو پارس با مشخصات فنی و سطح آپشنهای مختلف موجود است و همانطور که گفته شد این خودروها از نظر طراحی ظاهری تفاوتی با هم ندارند.
اما شاکله کلی اتاق خودرو همچنان دستنخورده باقی ماند و ظاهر قدیمی خودرو قابل پنهانکردن نبود. باید به یاد داشته باشید که طراحی ۴۰۵ از سوی موسسه پینینفارینا ایتالیا انجام گرفت و برای زمان عرضه آن به بازار جهانی بسیار جذاب و گیرا بود. این موسسه در عین حال طراحی نسخه بهروزتر ۴۰۶ را نیز طراحی کرد که الهامبخش طراحی پژو پارس شد.
از این رو در قالب مقایسه پژو پارس با پژو 405، مدل ۴۰۵ را با پیشرانه XU7 از تیپ GLX و پارس را با پیشرانه TU5 از تیپ ELX سفارشی (نسخه فول آپشن) را مورد بررسی قرار میدهیم. بعلاوه از لحاظ خدمات پس از فروش، فضای داخلی و صندوق بار، کیفیت ساخت (که در هر دو بسیار پایین است) و هزینههای نگهداری نیز دو خودرو کاملاً یکسان هستند. بااینحال بهعنوان نتیجهگیری نهایی میتوان گفت اگر تعدادی آپشن بیشتر و تغییراتی جزئی در کابین برایتان اهمیتی بالایی ندارد، ۴۰۵ SLX با ۷ میلیون تومان قیمت کمتر گزینه بهصرفهتری نسبت به پارس LX خواهد بود. غیر از طراحی بیرونی، مهمترین تفاوت بین پژو پارس و ۴۰۵ در سطح تجهیزات و امکانات آنها است که در این بخش پارس کاملاً برتری دارد. تجهیزات ۴۰۵ تنها محدود به موارد پایه همچون پنجرههای برقی جلو، دو ایربگ، ترمز ABS، پروژکتورهای عقب و جلو، آینههای برقی، تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک میشود که با توجه به قیمتش نسبتاً قابلقبول است.
در مقابل، پژو پارس که به نوعی نسخه بهروزرسانیشده و ارتقایافته پژو 405 محسوب میشود، با طراحی مدرنتر و اسپرتتر وارد بازار شده است. چراغهای جلو و عقب با فرمهای جذابتر، خطوط بدنه که پویایی و انرژی بیشتری به خودرو میبخشند، و جلوپنجرهای با طراحی خاص و شکیلتر، این خودرو را به انتخابی محبوب برای جوانان و افرادی که ظاهر خودرو برایشان اولویت دارد، تبدیل کرده است. پژو پارس همچنین از نظر تناسبات بدنه، هماهنگی بیشتری داشته و حس لوکستری را در مقایسه با پژو 405 منتقل میکند، که این ویژگیها آن را به گزینهای جذابتر برای خریداران متمایل به طراحیهای امروزی بدل کرده است. پژو ۴۰۵ در مدلهای مختلف، از جمله نسخه پرطرفدار SLX، با ترکیبی از عملکرد بهینه و هزینههای مناسب وارد بازار شده است. این مدل از موتور TU۵ استفاده میکند، موتوری که در خودروهای مدرنتر به کار رفته و به دلیل قدرت و کارایی بالا شهرت دارد.
اما با کنار گذاشته شدن موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپه که به زانتیایی معروف بود، پارس ELX هم از خط تولید خداحافظی کرد. پژو پارس اتوماتیک فقط به تعداد اندکی تولید شد و این خودرو با اینکه از نظر راحتی رانندگی به خاطر داشتم یک گیربکس اتوماتیک در وضعیت بهتری از دیگر مدلهای پارس قرار دارد، اما نتوانست نظر مثبت خریداران را جلب کند. این خودرو در واقع همان پژو پارس LX هست که از گیربکس اتوماتیک پژو 206 تیپ شش به کد AL4 برای آن استفاده شد.
این پیشرانه ۱.۶ لیتری انژکتوری، یکی از محبوبترین پیشرانههای تستشده و تولیدشده در تیراژ بسیار انبوه است که در بازار ایران در خانواده محصولات پژو در مدت زمان بسیار طولانی حضور داشت و با بازخورد بسیار مثبت مواجه بود. فراوانی قطعات یدکی و دسترسی ساده به مکانیکهای خبره، این ستاپ را به ارتقای فنی بسیار مناسبی برای بهکارگیری در خانواده ۴۰۵ و پارس بدل کرد که در پژو 405 با گیربکس دستی ۵ سرعت و در پژو پارس با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعت ارائه شد. البته نمونه اتوماتیک این خودرو نیز با توقف تولید مواجه شد و تنها با گیربکس ۵ سرعت دستی قابل عرضه است.
از سوی دیگر در سال ۹۰ خودرویی با نام پژو پارس ال ایکس (Pars LX) تولید شد که فیس لیفتی از پژو پارس معمولی بود. در این مطلب قصد داریم این دو خودرو، یعنی پژو پارس LX و پژو ۴۰۵ اس ال ایکس را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم خرید کدام محصول ایران خودرو بهصرفهتر خواهد بود. در سوی دیگر، خودروی پژو پارس با همان مدل سال ۷۹ تولید میشود و اصلیترین تغییرات در نسخه LX به تغییر آینههای جانبی و استفاده از رینگهای آلومینیومی جدید مربوط میشود.
در این مقاله، به مقایسه جامع این دو خودرو میپردازیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. در مقایسه پژو پارس با پژو 405، این حقیقت را که پارس در واقع همان ۴۰۵ است، نمیتوان انکار کرد. با این حال ایران خودرو توانسته است با ایجاد یک فاصله رفاهی و ظاهری میان آنها، این دو خودرو را به عنوان دو محصول موازی اما کاملا متمایز برای سالیان دراز بر خط تولید نگه دارد. در حال حاضر، پژو پارس در چهار مدل در بازار معاملات خودرو حضور دارد که در این مطلب قصد داریم با بررسی تیپهای مختلف و انواع پژو پارس، راهنمای خرید پژو پارس را به متقاضیان این خودرو ارائه کنیم.
این مدل از موتور TU5 استفاده میکند، موتوری که در خودروهای مدرنتر به کار رفته و به دلیل قدرت و کارایی بالا شهرت دارد. موتور TU5 با حجم 1.6 لیتر و توان خروجی مناسب، عملکرد قابل قبولی برای استفاده روزمره ارائه میدهد. پس از مقایسه این دو خودرو از نظر فنی، طراحی و امکانات رفاهی، به مقایسه آن ها از نظر ایمنی می پردازیم. همانطور که قبلا اشاره کردیم این دو خودرو در بیشتر موارد مشابه هم بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند.
این عدم موفقیت، مسئولان ایران خودرو را بر آن داشت تا برای طراحی خودروی جدید به نبوغ مهندسان وطنی اکتفا کنند. حاصل این طراحی که با الهام از پژو ۴۰۶ صورت گرفته بود، پژو پرشیا نام گرفت. پژو پارس با تغییر پیشرانه توانسته بود روی خط تولید باقی بماند، اما باید این حقیقت را اعتراف کرد که از ابتدای تولید پارس تا امروز، کاهش کیفیت هر روزه این خودرو مشهود بوده و مورد اعتراض قرار داشت. تا اینکه ایران خودرو تولید پژو پرشیا را در سال ۱۴۰۲ برای همیشه متوقف کرد. موتور این مدل پارس همان پیشرانه بهینهسازیشده ۱.۸ لیتری قدیمی ایرانخودرو است که حالا کمی بهینهسازی شده، مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایینتری پیدا کرده است. قدرت این موتور برابر با ۹۷ اسب بخار و گشتاور آن هم برابر با ۱۴۶ نیوتن.متر است.
صفر تا صد ۴۰۵ و پارس با عدد اعلامی حدود ۳.۷ ثانیه اختلاف داشت و مصرف سوختشان نیز حدود ۱.۵ لیتر بیشتر از عدد اعلام شده بود. اوضاع در سمند هم آنچنان مطلوب نبود زیرا مصرف سوخت سمند گاهی اوقات در شهر به عدد ۱۲ لیتر میرسید! شتاب صفر تا صد سمند هم حدود ۳ ثانیه با عدد اعلام شده توسط کمپانی اختلاف داشت. تسلط به اطراف در هر سه خودرو مناسب است؛ اما بازهم سمند در این بخش یک پله بالاتر از ۴۰۵ و پارس قرار میگیرد. از نظر هزینههای نگهداری، هر دو خودرو در بازار ایران به دلیل فراوانی قطعات یدکی و تخصص مکانیکها در تعمیر و نگهداری آنها، هزینههای مقرونبهصرفهای دارند. این فراوانی قطعات به خریداران اطمینان میدهد که در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات، نیازی به صرف هزینههای سنگین یا انتظار طولانی برای یافتن قطعات نخواهند داشت.
تیپ SLX این خودرو ظاهر مدرن تری داشته و تغییراتی در طراحی آن صورت گرفته است. اگر بخواهیم به دلایل دیگر محبوبیت این خودرو ایرانی اشاره کنیم می توان به در دسترس بودن قطعات این خودرو، هزینه اندک تعمیر و نگهداری، طراحی ساده و همچنین خدمات پس از فروش آن اشاره کرد. تولید پژو در سال ۹۹ برای همیشه متوقف شده اما محبوبیت و قیمت پایین این خودرو باعث شده که بسیاری از افراد نوع کار کرده این خودرو را خریداری کنند.
شرکت ایران خودرو با همکاری پژو قصد داشت با فیس لیفت ۴۰۵ و تبدیل آن به پژو پارس، چهره ۴۰۵ را به نسل جدید آن یعنی ۴۰۶ شبیه کند که تا حدودی در این امر موفق بوده اما پس از تولید به مدت ۲۰ سال، اکنون چهره پژو پارس نیز بسیار کهنه و قدیمی شده است. در مجموع میتوان پژو پارس ال ایکس را برنده بخش طراحی بیرونی در مقابل پژو ۴۰۵ SLX دانست. مدل پارس با نام سابق پرشیا، به عنوان فیس لیفت مدرنتر ۴۰۵ و الهامگرفته از نسخه بهروزتر پژو ۴۰۶ برای این خودرو در سال ۱۳۷۹ به بازار ارائه شد. از آنجایی که پارس طراحی خود را از نسخه جدیدتر ۴۰۶ الهام گرفته بود، به سرعت مورد استقبال گسترده مشتریان ایرانی قرار گرفت و به عنوان محبوبترین خودرو از زیرشاخه ۴۰۵ در بازار کشور جا افتاد.
این مقایسه به خریداران کمک میکند تا با بررسی امکانات، مشخصات فنی، طراحی و ایمنی این دو مدل، انتخابی مطمئنتر داشته باشند. پژو 405 و پژو پارس به عنوان دو خودروی پرفروش و پرطرفدار ایرانی، گزینههای اصلی بسیاری از افراد هنگام خرید خودروی داخلی محسوب میشوند. در اینجا تلاش داریم با ارائه اطلاعات دقیق، شما را در انتخاب بهتر یاری کنیم. حداکثر سرعت این خودرو ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب آن ۱۳.۲ ثانیه است. پژو ۴۰۵ یک خودرو ایرانی محبوب که توسط شرکت ایران خودرو به مصرف کنندگان عرضه می شود. پس از توقف تولید این خودرو در اروپا، تولید آن در ایران آغاز و به یکی از پرفروش ترین خودرو های ایرانی تبدیل شد.
در گذر از دهههای طولانی، ادامه تولید پژو ۴۰۵ دیگر به واقع قابل توجیه نبود، چرا که عموم جامعه بازار کشور در هر صورت مدل پارس را به عنوان انتخاب اول خود در ذهن داشتند و کمتر کسی به سراغ ۴۰۵ میرفت. از این رو توقف تولید خانواده ۴۰۵ پس از گذر نزدیک به سه دهه کاملا منطقی بود. پژو 405 SLX که فیس لیفتی از پژو 405 GLX است با موتور TU5 در سال 88 وارد بازار شد و نسخه ای از پژو پارس هم مانند پژو 405 در سال 88 با موتور TU5 در همان سال با نام پژو پارس LX روانه بازار شد که قصد داریم به مقایسه این دو بپردازیم . فروش مدل استیشن در ماه مه ۱۹۸۸ آغاز شد، اگرچه بازار بریتانیا تا اکتبر ۱۹۸۸ نسخههای استیشن را دریافت نکرد. نسخههای راست فرمان در کارخانه سابق روتس/کرایسلر در خط تولید رایتون در نزدیکی شهر کاونتری و مدلهای چپ فرمان در خط تولید سوشو در فرانسه تولید میشد. نظر شما درباره بررسی و مقایسه انواع پژو پارس چیست چیست؟ به نظر شما بهترین مدل پژو پارس کدام یک از موارد بالا است؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.
در سال ۱۳۸۳ ایرانخودرو نسخهٔ کمآپشنتر پژو ۴۰۵ با نام GLI را تولید کرد. در داخل خودرو شیشهبالابرهای جلو از نوع دستی است اما در گونهٔ GLX بهصورت برقی است. در سال ۱۳۸۸، نسخهٔ بهروز و فیسلیفت پژو ۴۰۵ با نام SLX تولید شد که به چراغ مهشکن جلو مجهز بود و کاسهچراغهای جلو و عقب آن کریستالی شده بودند. در قسمت بدنه از زههایی با طرح جدید استفاده شده بود و روی لبهٔ در صندوق عقب نیز از یک بادگیر استفاده شده بود. نسخهٔ SLX اوایل با موتور XU7 تولید میشد اما در سال ۱۳۹۰ موتور این نسخه تغییر کرد و با موتور TU5 به بازار آمد. در ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ تولید پژو ۴۰۵ GLX برای همیشه متوقف شد اما نسخهٔ تاکسی دوگانهسوز در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم تولید شده است.
مهمترین تفاوت بین پژو پارس ال ایکس و پژو 405 اس ال ایکس در بخش تجهیزات و امکانات آن دیده میشود که برتری پارس در این بخش به وضوح قابل مشاهده است. در سوی دیگر، خودروی پژو پارس با همان مدل سال 79 تولید میشود و اصلیترین تغییرات در نسخه LX به تغییر آینههای جانبی و استفاده از رینگهای آلومینیومی جدید مربوط میشود. شرکت ایران خودرو با همکاری پژو قصد داشت با فیس لیفت 405 و تبدیل آن به پژو پارس، چهره 405 را به نسل جدید آن یعنی 406 شبیه کند که تا حدودی در این امر موفق بوده اما پس از تولید به مدت 20 سال، اکنون چهره پژو پارس نیز بسیار کهنه و قدیمی شده است. در مجموع میتوان پژو پارس ال ایکس را برنده بخش طراحی بیرونی در مقابل پژو 405 SLX دانست.
در مقابل برخی از افراد در کنار مبحث اقتصادی بودن خودرو به دنبال سادگی بیشتر بوده و پژو ۴۰۵ را به پژو پارس ترجیح می دهند.ابعاد این دو خودرو مشابه هم بوده اما پژو پارس به دلیل حجم دهی موتور کمی کشیده تر و خوش فرم تر از پژو ۴۰۵ به نظر می رسد. خرید پژو پارس در مدلهای ۱۴۰۲ امکانپذیر است، اما برای خرید پژو 405 باید مدت بیشتری را برای پیدا کردن مدل تر و تمیز آن صرف کرد. در بخش قیمت خودرو برای مقایسه این سدانها، قیمت پژو پارس به دلیل طراحی جدیدتر و امکانات کمی تا حدودی بالاتر، بیشتر از قیمت پژو 405 است. زمانی که پای این خودرو در سال ۱۳۷۲ به بازار ایران باز شد، تنها ۵ سال از عرضه آن در بازار جهان میگذشت.
اما بین این دو مدل از انواع پژو پارس، تفاوتهایی وجود دارد که به جز مشخصات فنی، مربوط به امکانات آنها میشود. فروش اقساطی پژو 405 slx در بازار ایران به دلیل قیمت مناسبتر و مصرف سوخت پایینتر، گزینهای اقتصادیتر برای خریداران محسوب میشود. هر دو خودرو از نظر عملکرد فنی، با توجه به نیازها و انتظارات مختلف، گزینههای مناسبی ارائه میدهند. پژو 405 با موتور TU5 برای کسانی که به دنبال خودرویی اقتصادی، کممصرف و مناسب برای استفاده روزانه هستند، انتخابی مناسب است. از سوی دیگر، پژو پارس با ارائه موتور XU7، برای افرادی که به دنبال توان و شتاب بیشتر هستند، گزینه بهتری محسوب میشود.
اما بیشترین افزایش متعلق به پژو پارس سال سفارشی مدل ۱۴۰۲ است قیمت این خودرو با افزایش ۴۵ میلیونی نسبت به هفته گذشته به ۹۱۰ میلیون تومان رسید که در نوع خود رکورد افزایش قیمت در روزهای پایانی سال بین محصولات داخلی محسوب میشود. همچنین پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ به قیمت ۱ میلیارد ۱۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله میشود. پژو 405 SLX از نظر فنی عملکرد متوسطی دارد و ایراداتی چون عدم هماهنگی جعبه دنده با موتور، و کیفیت پایین قطعات در آن امری عادی است. در این زمینه و نیز کیفیت سواری هر دو خودرو مورد نظر یعنی پژو پارس و 405 SLX عملکرد مشابهی دارند و نمیتوان یک کدام را برتر دانست. مهمترین برتری پژو پارس، بازار خرید و فروش بهتر آن است هرچند که قیمت بالاتری دارد ولی به مراتب بهتر از پژو 405 خرید و فروش میشود. پیشرانه TU5 که در ایران به موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ شناخته میشود، ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن.متر گشتاور تولید میکند.
در واقع این یک مدل فیس لیفت بود که تغییرات ناخوشایندی در طراحی آن رخ داد. این تغییرات در طراحی چراغهای جلو و عقب، سپرها و قالپاقها اعمال شده اما باید بگوییم که نتیجه آن خیلی هم خوب نبوده. اما طراحی کابین پژو پارس تغییرات بزرگتری را به خود دیده و از آن طراحی ابتدایی خبری نیست.
موتور به کار رفته در این خودرو، TU5 و ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است که میتواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. هر دو خودرو از نظر فنی مشابه یک دیگر هستند و از موتورهای یکسان xu7 و یا tu5 و حتی پلتفرم مشابه استفاده می کنند، بنابراین تفاوتی در عملکرد و مشخصات فنی ندارند. اما طراحی ظاهری پژو پارس، به ویژه در بدنه، چراغ ها و فضای داخلی، مدرن تر و جذاب تر از پژو ۴۰۵ است. همین تفاوت های ظاهری و امکانات بیشتر پژو پارس باعث شده تا این مدل در بازار قیمت بالاتری داشته باشد.
این پیشرانه که با همان گیرکس دستی BE3 همراه است، بازده و عملکرد خوبی روی پارس از خود نشان داد. گفته میشود که پژو این طرح را به ایران خودرو پیشنهاد داد تا این شرکت، طرح پژو پارس را جایگزین سمند کند. ایران خودرو بعد از مدتی به دلیل مسایل مربوط به نامهای تجاری، مجبور شد نام پرشیا تغییر دهد. در ابتدا نام سفیر برای این خودرو انتخاب شد، اما قبل از اینکه نشان سفیر روی نصب شود، اسم محصول جدید به پارس تغییر پیدا کرد. دسترسی به ادوات کابین در سمند کمی سختتر از پارس و ۴۰۵ صورت میپذیرد و دلیل اصلی آن هم گرفتن کلید شیشهبالابرها بر روی پایینترین قسمت در است.
دیدگاهتان را بنویسید