فرارو قیمت پژو پارس مدل ۹۰ چقدر است؟

این خودرو در سال‌های گذشته تقریبا ۱۷۰ هزارکیلومتر راه رفته و بدون ایراد فنی و بدنه فروخته می‌شود، اما در بازار با قیمت کمتری می‌شود سراغ پژو پارس مدل ۹۰ رفت. مثل فروشنده پژو پارس مدل ۹۰ در مازندران که قیمت پیشنهادی خود به خریداران را ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرده است. این مدل که طبق ادعای فروشنده در ۱۰ سال قبلی تصادف و ایراد فنی نداشته و ۱۷۰ هزارکیلومتر راه رفته است. این رقم را می‌توانیم تقریبا سقف قیمت پژو پارس مدل ۹۰ معمولی در بازار خودرو‌های کارکرده بدانیم که حدود ۷۰ میلیون کمتر از ارزش مدل‌های صفرکیلومتر است. فروشنده پژو پارس مدل ۹۰ در زنجان رقم ۲۲۵ میلیون تومان را در کادر مربوط به قیمت آگهی درج کرده است. کیلومترشمار این خودرو عدد ۲۰۰ هزار را نشان می‌دهد و در مشخصات این محصول به بدنه بدون رنگ و شرایط سالم موتور اشاره شده است.

با این اوصاف، احتمال می‌رود که ماحصل پروژه P۹۰ سایپا تحت عنوان دیگری به بازار کشور عرضه شود. اما روزانه هزاران آگهی خرید ماشین اقساطی در شیپور ثبت می‌شود که می‌توانید با بررسی آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید. مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو از مراحل بعدی است که باید انجام داده شود. در نهایت پس از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو، می‌توانید بیمه را به نام خریدار انتقال دهید.

پژو پارس ELX مدل ۹۰ را با همین قیمت آگهی کرده‌اند که میزان کارکرد آن ۲۷۵ هزارکیلومتر است و بدون ایراد و فنی آگهی شده است. به‌ گزارش فرارو، قیمت پژو ۲۰۶ مدل ۹۰ به‌شکل منصفانه و با احتساب ۲۰۰ هزارکیلومتر کارکرد و شرایط فنی و بدنه سالم حدود ۳۰۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود. البته در تخمین قیمت پژو ۲۰۶ مدل ۹۰ باید بازه را بین ۲۹۰ تا ۳۱۰ میلیون تومان بگذاریم و این محدوده را برای مدل‌های تیپ ۲ درنظر داشته باشیم.

به گزارش فرارو، قیمت پژو پارس مدل ۹۰ بافرض کارکرد ۲۰۰ هزارکیلومتر و شرایط فنی و بدنه سالم بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان کارشناسی می‌شود. این رقمی است که سایت‌های تخصصی ارزش‌گذاری خودرو کارکرده بابت قیمت پژو پارس مدل ۹۰ اعلام می‌کنند. در تهران فروشنده پژو پارس مدل ۹۰ رقم ۱۷۰ میلیون تومان را درنظر گرفته است که به‌قول معروف منصفانه است.

به گفته بهمن حسین زاده مدیرعامل جدید پارس خودرو، استارت تولید انبوه اتومبیل P۹۰ در سال ۱۴۰۴ زده خواهد شد. در حال حاضر (دی ۱۴۰۳) برنامه تولید آزمایشی این اتومبیل در دست بررسی است تا نمونه‌هایی برای تست رانندگی و کارشناسی برای متخصصان حوزه خودرو آماده شود. موتور p ۹۰ پارس خودرو دارای حجم ۱.۶ لیتر، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ بوده و مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) شده است که بهبود‌هایی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی فراهم می‌کند. این تکنولوژی CVVT برای بهبود عملکرد و افزایش گشتاور (به ویژه در دور‌های پایین) نیز بهینه‌سازی شده است. کیفیت متریال به کار گرفته شده در ساخت داشبورد و بخش‌های مختلف کابین، ارگونومی صندلی‌ها و میزان فضای سرنشین، همچنان جای کار دارد و ممکن است مانند ال ۹۰، سواری طولانی مدت با P ۹۰ پارس خودرو نیز مشکلاتی مانند خشکی و ناراحت بودن نشیمن‌ها به همراه داشته باشد. این نوع دیزاین چراغ عقب خودرو پیشتر در اطلس (فیس لیفت کوییک) مشاهده نمودیم که در کنار صندوق عقب جعبه‌ای، همخوانی نسبی با سیستم کلی مشخصات ماشین P ۹۰ دارد و می‌توان انتظار داشت که رضایت خریداران را جلب کند.

یکی از اساسی‌ترین تغییراتی که در مشخصات ماشین P۹۰ اعمال شده و تفاوتی بین این خودرو و مدل مادر یعنی ال ۹۰ ایجاد می‌کند، استفاده از پیشرانه جدید ME۱۶ است که قدرت آن توسط گیربکس‌های دستی ۵ سرعته یا اتومات ۶ سرعته، به محور حرکتی جلو منتقل می‌شود. موتور ME۱۶ که در خودروی P۹۰ به کار گرفته شده، نسخه بومی‌سازی‌شده‌ای از موتور EC۵ گروه PSA محسوب می‌شود و تا حد زیادی بر اساس موتور TU۵ و TU۵P توسعه یافته است. این موتور با انجام آپگریدهایی بر روی تیوفایو ایران خودرو و با همکاری سایپا و مگاموتور ساخته شده و تا ۹۰ درصد قطعات آن را بخش‌های تولید وطن شکل می‌دهند.

حالا اگر بدنه خودرو در یک قسمت رنگ‌شدگی داشته باشد حدود ۱۰ میلیون از قیمت منصفانه کم می‌شود و به‌شکل میانگین به ۲۹۰ میلیون تومان می‌رسد. بین جدید‌ترین آگهی‌های منتشر شده بابت فروش ۲۰۶ تیپ ۲، با گزینه‌ای روبرو می‌شویم که فروشنده در کادر مربوط به قیمت، عدد ۲۹۵ میلیون تومان را نوشته است. مدلی که در این سال‌ها ۲۲۰ هزارکیلومتر راه رفته و آنطور که فروشنده گفته فقط یک لکه رنگ روی در راننده وجود دارد. بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد پارسال در همین روز‌ها، یعنی اسفند ۱۴۰۰ قیمت پژو ۲۰۶ مدل ۹۰ به‌شکل منصفانه حدود ۱۵۵ میلیون تومان بوده و این عدد شش ماه پیش یعنی در شهریور ۱۴۰۱ حول‌وحوش ۱۶۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شد. تصادفی که این خودرو قبلا داشته باعث شده شاسی جلو آن ضربه بخورد و روی کاپوت یک لکه رنگ وجود داشته باشد.

احتمال می‌دهیم بعد از ورود به بازار، اصلی‌ترین رقبای ال ۹۰ ایرانی در میان محصولات وطنی، دنا پلاس و شاهین باشند و در میان محصولات خارجی، هم رده اتومبیل‌هایی از جمله جک J ۴ و ساندرو استپ وی قرار بگیرد. کاربران لوگان و تندر ۹۰ مونتاژی لیست آپشن‌های چندانی از اتومبیل خود دریافت نکردند، اما در ال ۹۰ ایرانیزه می‌توان انتظار امکانات ایمنی، مالتی مدیا و رفاهی بیشتری را داشت. P۹۰ پارس خودرو با استفاده از پلتفرم ال ۹۰ طراحی و ساخته شده و این مورد را با مدل‌هایی از جمله تندر و ساندرو مشترک است. تلاش‌هایی برای تغییر ظواهر بیرونی و درونی این خودرو صورت گرفته‌اند که در وهله اول، به منظور بهسازی چهره نخراشیده لوگان و استفاده از المان‌های جوان پسندانه پیاده شده‌اند. در بخش بعدی خواهیم دید که کوشش‌های طراحان پارس خودرو در بررسی خودرو L۹۰ ایرانی، به چه نتیجه‌ای انجامیده است. P ۹۰ پارس خودرو با استفاده از پلتفرم ال ۹۰ طراحی و ساخته شده و این مورد را با مدل‌هایی از جمله تندر و ساندرو مشترک است.

همانطور که اشاره شد، در زاویه جانبی مشخصات ماشین P۹۰ تغییرات خاصی مشاهده نمی‌شود و واضح است که با نسخه‌ای فیس لیفت و احتمالاً ارتقا یافته از لوگان قدیمی روبرو هستیم. در زاویه عقب خودرو از گرافیکی برای چراغ‌های عقب استفاده شده که برای p۹۰ حرکتی جدید، اما در میان فرزندان تازه وارد سایپا تکراری به حساب می‌آید. بررسی مشخصات ماشین P۹۰ از بیرون و نگاهی به زوایای مختلف این خودرو، تا حد زیادی گویای آن است که خلاقیت و نوآوری خیلی خاصی در دیزاین اتومبیل به کار نرفته. در این گزارش به بررسی P۹۰ پارس خودرو خواهیم پرداخت و از طراحی ظاهری تا پیشرانه و آپشن‌ها را از نظر خواهیم گذراند.

به بهانه رونمایی و معرفی مشخصات ماشین P۹۰ توسط پارس خودرو، امروز نگاهی به نسخه ایرانیزه لوگان خواهیم داشت. با تمام اوصاف مشخصات ماشین P ۹۰ که تا اینجا بررسی کردیم، می‌توان p ۹۰ را نسخه‌ای اندک ارتقا یافته و مجهز به آپشن‌های بیشتر از ال ۹۰ تصور کرد. دور از انتظار نیست که کابین خودرو در مشخصات ماشین P ۹۰، فضایی با شباهت بسیار زیاد به ال ۹۰ داشته باشد.

میزان کارکرد خودرو در سال‌های قبلی نزدیک ۲۲۰ هزار کیلومتر بوده و دوتا لکه رنگ روی بدنه خودرو وجود دارد. یک سال قبل برای اینکه چنین مدلی را در بازار خودرو‌های دست‌دوم بخرید، به‌جای این رقم، باید حدود ۱۷۰ میلیون تومان هزینه می‌کردید. فرارو- قیمت پژو پارس ساده صفرکیلومتر در بازار آزاد درحالی به مرز ۳۰۰ میلیون رسیده که ارزش مدل‌های تولید شده در سال ۹۰ را با فرض کارکرد ۲۰۰ هزارکیلومتر و شرایط فنی و بدنه سالم بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان کارشناسی می‌کنند.

پایه ساخت و مشخصات ماشین P ۹۰، ال ۹۰ یا تندر نودی است که محصول شرکت رنو بوده و توسط ایران خودرو و پارس خودرو مونتاژ می‌شد. در راستای تلاش برای ملی سازی آیتم‌های موجود در بازار داخلی اتومبیل، گروه صنعتی پارس خودرو پروژه P ۹۰ را کلید زد تا با ایرانیزاسیون لوگان، این سدان قدبلند جدید را به مجموعه محصولاتش بیافزاید. در رونمایی از مشخصات ماشین P ۹۰ با اتومبیلی روبرو هستیم که به باور خودروسازان، چهره بهتری در مقایسه با لوگان زمخت دارد و با پیشرانه جدید این شرکت، می‌تواند شانسی برای موفقیت در رقابت با خودرو‌های مونتاژی و وطنی داشته باشد.

به بهانه رونمایی و معرفی مشخصات ماشین P ۹۰ توسط پارس خودرو، امروز نگاهی به نسخه ایرانیزه لوگان خواهیم داشت. جوانب خودرو همچنان شکل ثابت لوگان را حفظ کرده‌اند که با توجه به استفاده از پلتفرم ثابت و بسته بودن دست خودروساز در اعمال تغییراتی روی ستون‌های A، B و C، انتظار زیادی از تغییر در این بخش نمی‌رود. چهره ماشین از روبرو، المان‌هایی تکراری را به یاد می‌آورد که احتمالاً برگرفته از مدل‌هایی مانند رنو کپچر باشند. دماغه P۹۰ پارس خودرو کشیده‌تر از لوگان و با استفاده از خطوط عضلانی‌تر، جلوپنجره متفاوتی با لیپ سپر و تجدید طراحی در مه شکن‌ها (بازهم الهام گرفته از مدل‌های رنو) اجرا شده است که تفاوتی میان این اتومبیل جدید و ال ۹۰ نوستالژیک به وجود می‌آورد. دماغه P ۹۰ پارس خودرو کشیده‌تر از لوگان و با استفاده از خطوط عضلانی‌تر، جلوپنجره متفاوتی با لیپ سپر و تجدید طراحی در مه شکن‌ها (بازهم الهام گرفته از مدل‌های رنو) اجرا شده است که تفاوتی میان این اتومبیل جدید و ال ۹۰ نوستالژیک به وجود می‌آورد.

از سویی به ادعای سایپا، موتور بهسازی شده ام ای ۱۶ استانداردهای آلایندگی خودروی P۹۰ را به سطح مطلوب‌تری خواهد رساند تا در نهایت این خودرو به یکی از محصولات اقتصادی با مصرف سوخت معقول و تولید آلاینده پایین بدل گردد. این موتور همچنین استانداردهای جدید زیست‌محیطی را رعایت می‌کند و در ترکیب با گیربکس ۵ سرعته دستی و نسخه ۶ سرعته اتوماتیک، عملکرد و کارایی بهتری در خودروهای جدیدی مانند P۹۰ و شاهین پلاس فراهم می‌نماید. در نتیجه می‌توان انتظار داشت در مقایسه با موتور توربوشارژ شاهین، تجربه رانندگی روان‌تر و بهره‌وری سوخت بیشتری ارائه بدهد. این ویژگی‌ها موجب می‌شوند که ME۱۶ گزینه‌ای مناسب و بهبود یافته برای شرایط و نیازهای بازار ایران باشد. از سویی به ادعای سایپا، موتور بهسازی شده ام‌ای ۱۶ استاندارد‌های آلایندگی خودروی P ۹۰ را به سطح مطلوب‌تری خواهد رساند تا در نهایت این خودرو به یکی از محصولات اقتصادی با مصرف سوخت معقول و تولید آلاینده پایین بدل گردد. این موتور همچنین استاندارد‌های جدید زیست‌محیطی را رعایت می‌کند و در ترکیب با گیربکس ۵ سرعته دستی و نسخه ۶ سرعته اتوماتیک، عملکرد و کارایی بهتری در خودرو‌های جدیدی مانند P ۹۰ و شاهین پلاس فراهم می‌نماید.

با توجه به اینکه ظاهراً مشخصات ماشین P۹۰ در راستای استانداردهای ۸۵ گانه خواهند بود، می‌توان از این خودرو انتظار داشت که نسبت به ال ۹۰ در سطح بالاتری ظاهر شود. همانطور که اشاره شد، در زاویه جانبی مشخصات ماشین P ۹۰ تغییرات خاصی مشاهده نمی‌شود و واضح است که با نسخه‌ای فیس لیفت و احتمالاً ارتقا یافته از لوگان قدیمی روبرو هستیم. در زاویه عقب خودرو از گرافیکی برای چراغ‌های عقب استفاده شده که برای p ۹۰ حرکتی جدید، اما در میان فرزندان تازه وارد سایپا تکراری به حساب می‌آید. بررسی مشخصات ماشین P ۹۰ از بیرون و نگاهی به زوایای مختلف این خودرو، تا حد زیادی گویای آن است که خلاقیت و نوآوری خیلی خاصی در دیزاین اتومبیل به کار نرفته. در این گزارش به بررسی P ۹۰ پارس خودرو خواهیم پرداخت و از طراحی ظاهری تا پیشرانه و آپشن‌ها را از نظر خواهیم گذراند.

هیچ خودرویی از دور کنار نمی‌رود، بلکه پلتفرم (و در موارد مکرر، پیشرانه آن) با اندکی دستکاری و افزایش چند فیچر، روی یک شاسی قدیمی سوار می‌شود و نمای نیمه جدیدی بر روی این مجموعه قرار می‌گیرد تا در نهایت، معرفی خودرویی نو رقم بخورد. پژو 405 GLX بنزینی یکی از تیپ های پژو 405 می باشد که با مشخصات فنی شامل گیربکس دنده ای و پیشرانه ای با حجم سی سی توسط کمپانی ایران خودرو عرضه شده و از تولیدات کشور فرانسه به حساب می آید. خودرو پژو 405 GLX بنزینی امروز 26 اسفند در بازه قیمتی 204,000,000 تا 513,000,000 تومان در مدل های مختلف در بازار خودرو ایران در حال خرید و فروش است. برآورد، سامانه هوشمند و آنلاین تخمین قیمت خودرو است که با استفاده از یک الگوریتم هوشمند و تحلیل داده های بدست آمده از معاملات روز بازار، کارشناسی آنلاین قیمت خودرو را با کمترین خطا انجام می دهد. اما در میانه سال ۱۴۰۳ اعلام شد که این نام برای بخش صادراتی خودروی P۹۰ سایپا در نظر گرفته شده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ صفرکیلومتر را که تولید آن به سال ۹۹ برمی‌گردد، الان نزدییک ۶۲۰ میلیون تومان معامله می‌کنند. یک سال قبل قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ صفر کیلومتر حدود ۲۹۰ میلیون تومان بود و حدود ۱۱۵ درصد بیشتر از پارسال بابت آن پول ردوبدل می‌شود. در بازار مدل‌های دست‌دوم قیمت کارشناسی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۰ را با حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد و داشتن دوتا لکه رنگ روی بدنه، بین ۳۱۵ تا ۳۳۷ میلیون تومان تخمین می‌زنند. فروشنده‌ای در تهران قیمت پژو ۲۰۶ مدل ۹۰ تیپ ۵ را در آگهی‌ها ۳۲۸ میلیون تومان اعلام کرده است.

در بخش بعدی خواهیم دید که کوشش‌های طراحان پارس خودرو در بررسی خودرو L ۹۰ ایرانی، به چه نتیجه‌ای انجامیده است. با تمام اوصاف مشخصات ماشین P۹۰ که تا اینجا بررسی کردیم، می‌توان p۹۰ را نسخه‌ای اندک ارتقا یافته و مجهز به آپشن‌های بیشتر از ال ۹۰ تصور کرد. گذشته از تغییرات ظاهری حدودی، با تیپ اسپرت‌تر و ساختار کشیده‌تری مواجه هستیم که از لحاظ دیزاین، شباهت نسبتاً محسوسی به سایر فرزندان کمپانی رنو پیدا کرده و می‌تواند به عنوان محصول نوین بعدی پارس خودرو، در بازار حضور مناسبی داشته باشد. دور از انتظار نیست که کابین خودرو در مشخصات ماشین P۹۰، فضایی با شباهت بسیار زیاد به ال ۹۰ داشته باشد. از آغاز صده ۱۴۰۰، بازار خودروی ایران بازگشت مدل‌های سال خورده در هیبتی جدید و گاهی با پیشرانه‌های اندکی بهبود یافته را شاهد است.

این ویژگی‌ها موجب می‌شوند که ME ۱۶ گزینه‌ای مناسب و بهبود یافته برای شرایط و نیاز‌های بازار ایران باشد. ME۱۶ در مقایسه با موتور K۴M (پیشرانه تیپیکال ال ۹۰) و TU۵P، تفاوت‌های کلیدی را تجربه کرده است که آن را به نسخه بهبودیافته تیوفایو تبدیل می‌کند. E۱۶ با بهینه‌سازی‌های بیشتر در سیستم‌های داخلی مانند دینام و پمپ روغن و همچنین کنترل الکترونیکی پیشرفته‌تر، به خروجی ۱۱۱ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد که در برخی موارد برتر از TU۵P ظاهر می‌شود، به ویژه از لحاظ قابلیت کشش در دورهای پایین و میانی.

فرارو- قیمت خودرو کارکرده در یک سال گذشته پابه‌پای مدل‌های صفرکیلومتر افزایش پیدا کرده است. موتور p۹۰ پارس خودرو دارای حجم ۱.۶ لیتر، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ بوده و مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) شده است که بهبودهایی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی فراهم می‌کند. این تکنولوژی CVVT برای بهبود عملکرد و افزایش گشتاور (به ویژه در دورهای پایین) نیز بهینه‌سازی شده است. هنوز دیتای دقیقی از کاتالوگ و جزئیات گیربکس دستی P۹۰، ماکسیمم سرعت، توان و گشتاور این خودرو در منابع رسمی منتشر نشده و تصور خاصی نیز از شتاب اتومبیل P۹۰ وجود ندارد، اما می‌توان انتظار داشت که موتور ME۱۶ این ماشین در مقایسه با K۴M تندر ۹۰ استهلاک بیشتری را متحمل شود.

با اینکه کارکرد این خودرو تقریبا ۱۰۰ هزارکیلومتر اعلام شده، اما خودرو به اسم دوررنگ آگهی شده است. با توجه به محدودیت اطلاعات موجود درباره مشخصات ماشین P۹۰، میزان عملی بودن وعده‌های ارائه شده در کاتالوگ (از مشخصات پیشرانه تا آپشن‌ها) و معیار بودن تجربه رانندگی، فعلاً با قطعیت نمی‌توان نظری درباره P۹۰ پارس خودرو داد. طبق حدس و گمان‌ها، بعید نیست قیمت ماشین P۹۰ در بازار در حد کراس اوورهای چینی و اندکی بالاتر از سدان‌های مطرح و پرتیراژ باشد. احتمال می‌دهیم بعد از ورود به بازار، اصلی‌ترین رقبای ال ۹۰ ایرانی در میان محصولات وطنی، دنا پلاس و شاهین باشند و در میان محصولات خارجی، هم رده اتومبیل‌هایی از جمله جک J۴ و ساندرو استپ وی قرار بگیرد. با توجه به محدودیت اطلاعات موجود درباره مشخصات ماشین P ۹۰، میزان عملی بودن وعده‌های ارائه شده در کاتالوگ (از مشخصات پیشرانه تا آپشن‌ها) و معیار بودن تجربه رانندگی، فعلاً با قطعیت نمی‌توان نظری درباره P ۹۰ پارس خودرو داد. طبق حدس و گمان‌ها، بعید نیست قیمت ماشین P ۹۰ در بازار در حد کراس اوور‌های چینی و اندکی بالاتر از سدان‌های مطرح و پُر تیراژ باشد.

با این حال پژو پارس مدل ۹۰ را می‌شود با همین شرایط و قیمت کمتر در بازار مدل‌های کارکرده پیدا کرد. معمولا گران‌ترین مدل‌های پژو پارس مدل ۹۰ نزدیک به ۲۳۰ میلیون تومان آگهی می‌شوند؛ تقریبا ۵۰ میلیون بیشتر از قیمت کارشناسی‌شده! طوری که برخی از پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو اقدام به سانسور این ارقام می‌کنند یا به آنها برچسب غیرمنصفانه می‌زنند. قیمت پژو ۲۰۶ مدل ۹۰ تیپ ۶ یعنی با جعبه‌دنده اتومات، به‌شکل منصفانه و کارشناسی‌شده حدود ۴۰۰ میلیون تومان است. به‌شرطی که از لحاظ فنی هیچ ایرای نداشته باشد، از نظر ظاهری، اصطلاحا بدون خط‌وخش باشد و میزان کارکرد آن حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر باشد.

پایه ساخت و مشخصات ماشین P۹۰، ال ۹۰ یا تندر نودی است که محصول شرکت رنو بوده و توسط ایران خودرو و پارس خودرو مونتاژ می‌ شد. در راستای تلاش برای ملی سازی آیتم‌های موجود در بازار داخلی اتومبیل، گروه‌ صنعتی پارس خودرو پروژه P۹۰ را کلید زد تا با ایرانیزاسیون لوگان، این سدان قدبلند جدید را به مجموعه محصولاتش بیافزاید. در رونمایی از مشخصات ماشین P۹۰ با اتومبیلی روبرو هستیم که به باور خودروسازان، چهره بهتری در مقایسه با لوگان زمخت دارد و با پیشرانه جدید این شرکت، می‌تواند شانسی برای موفقیت در رقابت با خودروهای مونتاژی و وطنی داشته باشد. یکی از اساسی‌ترین تغییراتی که در مشخصات ماشین P ۹۰ اعمال شده و تفاوتی بین این خودرو و مدل مادر یعنی ال ۹۰ ایجاد می‌کند، استفاده از پیشرانه جدید ME ۱۶ است که قدرت آن توسط گیربکس‌های دستی ۵ سرعته یا اتومات ۶ سرعته، به محور حرکتی جلو منتقل می‌شود. موتور ME ۱۶ که در خودروی P ۹۰ به کار گرفته شده، نسخه بومی‌سازی‌شده‌ای از موتور EC ۵ گروه PSA محسوب می‌شود و تا حد زیادی بر اساس موتور TU ۵ و TU ۵ P توسعه یافته است. این موتور با انجام آپگرید‌هایی بر روی تیوفایو ایران خودرو و با همکاری سایپا و مگاموتور ساخته شده و تا ۹۰ درصد قطعات آن را بخش‌های تولید وطن شکل می‌دهند.

زیرا شیپور به شما کمک می‌کند تا خودرو یا وسایل نقلیه خود را سریع، شفاف و آسان به فروش برسانید. تست رانندگی ضمن این‌که نوع سواری خودرو را مشخص می‌کند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان می‌سازد.

مدلی که نسخه قبلی آن از نظر فنی فرقی با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نداشت و تفاوت‌های آن‌ها به آپشن‌ها مربوط می‌شد. مدلی که مثل سایر نسخه‌های پژو ۲۰۶ در یک سال گذشته افزیش قیمت قابل توجهی را در بازار مدل‌های دست‌دوم تجربه کرده است. الان قیمت کارشناسی پژو ۲۰۶ تیپ ۳ مدل ۹۰ را با فرض ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد و دوتا لکه رنگ، به‌طور میانگین ۳۰۰ میلیون تومان درنظر می‌گیرند و اسفند پارسال این عدد ۱۶۸ میلیون تومان بود.

ME ۱۶ در مقایسه با موتور K ۴ M (پیشرانه تیپیکال ال ۹۰) و TU ۵ P، تفاوت‌های کلیدی را تجربه کرده است که آن را به نسخه بهبودیافته تیوفایو تبدیل می‌کند. E ۱۶ با بهینه‌سازی‌های بیشتر در سیستم‌های داخلی مانند دینام و پمپ روغن و همچنین کنترل الکترونیکی پیشرفته‌تر، به خروجی ۱۱۱ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد که در برخی موارد برتر از TU ۵ P ظاهر می‌شود، به ویژه از لحاظ قابلیت کشش در دور‌های پایین و میانی. کیفیت متریال به کار گرفته شده در ساخت داشبورد و بخش‌های مختلف کابین، ارگونومی صندلی‌ها و میزان فضای سرنشین، همچنان جای کار دارد و ممکن است مانند ال ۹۰، سواری طولانی مدت با P۹۰ پارس خودرو نیز مشکلاتی مانند خشکی و ناراحت بودن نشیمن‌ها به همراه داشته باشد. این نوع دیزاین چراغ عقب خودرو پیشتر در اطلس (فیس لیفت کوییک) مشاهده نمودیم که در کنار صندوق عقب جعبه‌ای، همخوانی نسبی با سیستم کلی مشخصات ماشین P۹۰ دارد و می‌توان انتظار داشت که رضایت خریداران را جلب کند.

میزان کارکرد خودرو ۱۷۰ هزار کیلومتر نوشته شده و طبق ادعای فروشنده، شرایط فنی و بدنه و شاسی‌ها سالم است. ناگفته نماند قیمت پژو ۲۰۶ مدل ۹۰ تیپ ۶ که الان با این شرایطی که بررسی کردیم به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده، یک سال قبل حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود و رشد تقریبا ۱۰۰ درصدی را در این مدت برای ۲۰۶ کارکرده شاهد هستیم. شش ماه قبل هم می‌شد یه همچین ۲۰۶ کارکرده‌ای را در بازار مدل‌های دست‌دوم حدود ۲۱۰ میلیون تومان خرید. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ تا سال ۹۱ تولید شد و الان نسخه‌های جدید آن با سقف‌شیشه‌ای دوباره به خط تولید برگشته است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *