مدل مشابه خودروی رونمایی شده توسط فردا موتورز در بازار روسیه، حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد. در این بازه قیمتی خودروهایی چون کی ام سی X5 کرمان موتور و ام وی ام X55 پرو مدیران خودرو هم قرار دارند که اولی از قدرت موتور بیشتر و دومی از ابعاد جمع و جورتر و بازار بهتر سود می برند. پیشرانه ۱.۶ لیتری SX5 چینی از نوع تنفس طبیعی است و ۱۲۳ اسب بخار نیرو و ۱۵۱ نیوتن.متر گشتاور ایجاد میکند. حداکثر سرعت این خودرو چینی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و از یک حعبه دنده CVT تیپ ترونیک بهره میگیرد.
کابین مدرن این خودرو از دکمههای فیزیکی استفاده کرده که برای راننده امری خوشایند خواهد بود. چیدمان اجزای کابین و دکمهها به خوبی صورت گرفته و از نظر ارگونومی مشکلی وجود نخواهد داشت. از دیگر نقاط قوت این کراس اور چینی در کابین میتوان به متریال خوب بکار رفته، صندلیهای راحت و نمایشگر لمسی ایستاده اشاره کرد.
فردا ۵۱۱ یک سدان کوچک سگمنت B است که از سال ۱۴۰۰ توسط گروه خودروسازی فردا موتورز به بازار ایران عرضه میشود. این خودرو در واقع از محصولات شرکت چانگان بوده و در بازارهای جهانی با نام چانگان آلسوین شناخته میشود. نخستین نسل چانگان آلسوین در سال ۲۰۰۹ روانه بازار شد و در سال ۲۰۱۷، نسل سوم این خودرو در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش درآمد. تاکنون این خودرو در کشورهای مختلفی از جمله ایران، پاکستان و چین روی خط تولید قرار گرفته است. از جمله نکات مثبت و نسبتا متمایز FMC 511 میتوان به برخورداری از گیربکس اتوماتیک دو کلاچه و سیستم استاپ استارت اشاره کرد که در خودروهای مونتاژی این رنج قیمتی کمتر دیده میشود.
خودروهای سدان همواره در تمامی بازارهای جزو پرفروشترین سگمنتهای خودرویی بودهاند و در بازار ایران نیز، خودروسازان بزرگ جاده مخصوص نگاه ویژهای به خودروهای سدان داشتهاند. قیمت مناسب و کاربردی بودن آنها باعث شده تا سالها صدر پرفروشترین خودروهای داخلی را داشته باشند. خودروسازی فردا نیز این موضوع را به درستی میداند و بعد از معرفی دو کراساوور در سالهای اخیر، در بهار سال 1400 اقدام به معرفی رسمی خودروی جدیدی در سگمنت B پلاس یا همان سدان جمع و جور شهری کرد. خودرویی که از نظر جثه اگرچه کوچک، اما از نظر تکنولوژی از سطح خودروهای معمول بازار بهتر و مدرنتر است.
طراحان دانگ فنگ با الهام از خودروهایی همچون فولکسواگن تیگوان و هوندا CR-V چهرهای شکیل به خودرو بخشیدهاند. شاید فردا SX5 زرقوبرق برخی هموطنان مدرن خود را نداشته باشد اما قطعاً با گذشت زمان گرد پیری دیرتر بر چهرهاش خواهد نشست. در پروفایل جانبی این خودرو طراحی سادهای را مشاهده میکنیم هرچند طبق عادت چینیها ابعاد رینگها کوچک به نظر میرسند. نهایتاً در بخش عقب هم چراغهای ساده، اسپویلر روی سقف و خروجیهای اگزوز غیرواقعی وجود دارند که در مجموع پذیرفتنی خواهند بود. طراحی ظاهری فردا SX5 را میتوان ساده، شیک و به دور از اغراقهای ناخوشایند برخی خودروهای دیگر دانست. در نمای جانبی، شیب ملایم سقف و خطوط بدنه که امتداد دستگیرهها و رکاب را پوشش میدهند، حس اسپرت FMC T5 را تقویت میکند.
فرمان این خودرو به صورت D-Cut است به این معنا که زیر آن تخت است و برای پا فضای بیشتری وجود دارد. به گزارش تابناک به نقل از ایران جیب؛ بهای فروش شامل هزینههای مالیات (بر مبنای ۱۰%) و عوارض ارزش افزوده شماره گذاری و بیمه شخص ثالث (۱.۲ میلیارد) و حق گارانتی است. قیمتهای درج شده صرفا قیمت پیشنهادی فروشندگان میباشد و ممکن است خرید وفروش با قیمتهای متفاوتی انجام شود.
در مقایسه با سال گذشته، واردات خودرو سواری در بازه زمانی مشابه (اول شهریور تا ۱۵ دی ۱۴۰۲) تنها به سه هزار و ۲۲۳ دستگاه خودرو به ارزش ۶۳ میلیون دلار محدود بود. به گزارش خبرنگار صنعت مالی، مدیر طرح واردات خودرو در وزارت صمت، مهدی ضغیمی اظهار داشت که در این مرحله از عرضه خودروهای وارداتی، ۹۳ هزار نفر برای خرید ثبتنام کردهاند. قیمت کارخانه ای فردا موتورز برای سوبا m۴ صفر مدل ۱۴۰۲ یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام شده است. شرایط فروش اقساطی سه مدل از خودروهای فردا موتورز شامل T5، فردا SX5 و سوبا M4 برای بهمن ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
برای مطالعه بیشتر گزارش «تقاضای نوروزی وارد بازار میشود؟» را تجارتنیوز بخوانید. سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است. با مطالعه جدول زیر اطلاعات کاملی درباره قیمت روز انواع خودرو فردا به دست خواهید آورد.
ابعاد روشنایی عقب درمقایسهبا دیگر اجزای بدنه بزرگ و ناهماهنگ بهنظر میرسد؛ اما درمجموع برای یک سدان اقتصادی ساخت چین مناسب است. خطوط روی سپر عقب و گلگیرها و درهای ورودی به کابین اغراقشده هستند و آلسوین را فراتر از انتظار نشان میدهند. طرح نمایشگر کیلومترشمار نیز در نوع خود جالب است؛ چرا که یک صفحه دایرهای بزرگ با نشانگر آنالوگ در وسط قرار گرفته تا سرعت خودرو را به نمایش بگذارد.
حجمدهی بدنه برای کاپوت و فضای زیر چراغهای اصلی بسیار هماهنگ و چشمنواز بهنظر میرسد. جلوپنجره مشابه طرحهای دیدهشده در محصولات لکسوس نسبتا بزرگ است و همراه خطوط افقی ارائه میشود. آلسوین (فردا FMC 511) جایگاه بسیار مناسبی برای پلاک فراهم میکند و مشابه خودروهای پیشرفته دنیا، نوار LED در طرفین سپر دارد. اما در عین حال متاسفانه امکانات پرکاربرد و پرطرفداری مانند کروز کنترل در لیست تجهیزات اف ام سی ۵۱۱ به چشم نمیخورد. این محصول اقتصادی میتواند رقیب بسیار مناسبی برای تولیدات پرتیراژ داخلی باشد، با این شرط که شرکت مونتاژ کننده، قیمت معقولانهتری برای آن در نظر بگیرد. روی فردا 511 یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی نصب شده که میتواند حداکثر 106 اسب بخار را در دور 5500 تولید کند.
فناوری کنترل پایداری ESP، ترمز ضد قفل ABS با توزیع هوشمند EBD سیستم کمک حرکتی در سربالایی HCA ، روی چانگان آلسوین وجود دارند. فردا ۵۱۱ یا FMC 511 سدان کامپکت و اقتصادی فرداموتورز است که در رده خودروهایی نظیر جک J4 و تارا اتوماتیک قرار می گیرد. شتاب اولیه خودرو مناسب است اما شتاب ثانویه آن با توجه به وزن بالا کار را خراب می کند. خودرو به واسطه همین ابعاد کمی لنگر اضافی بدنه در پیچ های تند را تحمل می کند. دید به اطراف و تسلط به محیط پیرامون خودرو باتوجه به نقاط کور در جلو کمی محدود است.
فردا FMC T5 از نظر طراحی داشبورد، خروجی تهویه مطبوع متناسب با ابعاد نمایشگر و چیدمان کمتعداد کلیدها با فرمت پیانویی، نزدیک به خودروهای مدرن بازار جهانی است، اما دستهدندهی قدیمی و کلیدهای پلاستیکی با ترکیب تخت، در کنسول میانی دارد. در حال حاضر پیش فروش اصلیترین روشی است که خودروسازان داخلی برای عرضه محصولاتشان به مشتریان انجام میدهند. گروههای خودروسازی ایران خودرو و خودروسازی سایپا فقط از روش پیش فروش استفاده میکنند. بنابر اطلاعات موجود، چانگان آلسوین مونتاژ فردا موتور با قیمتی حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان فروخته میشود. جک J4 به عنوان نزدیک رقیب فردا ۵۱۱، طی ماههای اخیر پیشفروش نشده اما در بازار آزاد، تقریبا صدمیلیون تومان ارزانتر است.
در این شرایط، خودروهای ۵۱۱، سوبا، SX5 و T5 را به صورت اقساطی و بدون محدودیت از طریق نمایندگیهای عرضه میشوند. در این شرایط، خودروهای ۵۱۱، سوبا ام ۴، SX5 و T5 به صورت اقساطی و بدون محدودیت از طریق نمایندگیها عرضه میشوند. در این برنامه فروش، خودروهای ۵۱۱، سوبا، SX5 و T5 به صورت اقساطی و بدون محدودیت از طریق نمایندگیها عرضه میشوند. این سدان کامپکت چینی یکی دیگر از خودروهای پرطرفداری است که توسط فردا موتورز مونتاژ میشود. خودروسازی فردا موتورز از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، چهار خودرو چینی را مونتاژ و به بازار ایران معرفی کرده است. از این چهار محصول، سه خودرو در رده ماشینهای کراس اوور قرار دارند و فقط یک سدان جمع و جور در فهرست محصولات فردا موتورز دیده میشود.
گروهبندی کلیدها به خوبی انجام شده و فرمدهی داشبورد، چشمنواز به نظر میرسد. نمایشگر لمسی ۷ اینچ روی داشبور، الهامگرفته از سبک طراحی بیامو است و همراه با ناوبری ماهوارهای، حس یک خودروی مدرن را در FMC 511 افزایش میدهد. طراحی پنل پشت فرمان هم با کمترین هزینه انجام شده؛ اما به لطف دو صفحه دیجیتالی تکرنگ طرفین کیلومترشمار، جالب توجه است. ماشین FMC 511 حدود ۱۱۱۵ کیلوگرم وزن دارد و مصرف سوخت آن به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر معادل ۶.۴ لیتر ذکر شده است. باک سوخت این سدان کوچک مونتاژی ۴۰ لیتر ظرفیت دارد که شاید در ابتدا کمی کوچک به نظر برسد، اما اگر مصرف سوخت این خودرو واقعا در حد ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد، احتمالا تعدد دفعات سوختگیری خیلی افزایش نخواهد یافت. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.
داخل گلگیرها و فضای بین چرخها، پوشیده از ادوات سیاه رنگ پلاستیکی و ناخوشایند است. رینگهای آلومینیوم این خودرو ۱۸ اینچ هستند اما در مقایسه با ابعاد FMC T5، کوچک به نظر میرسند. فرم کلی پنجرهها و رنگ سیاه برای ستون عقب، نکات مثبت در طراحی دانگ فنگ T5 محسوب میشوند. در حال حاضر فقط کراس اوور فردا SX5 و سدان فردا ۵۱۱ روی خط تولید قرار دارند و در طرح پیش فروش فردا موتورز و با موعد تحویل ۱۲۰ روزه عرضه میشوند. شرکت خودروسازی فردا موتورز، جدیدترین طرح فروش اقساطی محصولات خود ویژه تیرماه ۱۴۰۳ را اعلام کرد. نسخهی قویتر که در ایران نیز مونتاژ خواهد شد، پیشرانه ۱٫۵ لیتر (۱۴۸۰ سیسی) با ۱۰۷ اسببخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور دارد.
صندلیها نیز راحت به نظر میرسند و برای تمامی سرنشینان جای پا و سر کافی وجود دارد. ترکیب تمامی این موارد با صندوق عقب جادار، فردا SX5 را به یک خودرو خانوادگی مناسب تبدیل نموده که حتی برای مسافرتهای طولانی هم کارآمد خواهد بود. در این بین تنها نکتهای که اقتصادی بودن خودرو را لو میدهد استفاده از پلاستیک خشک و نهچندان با کیفیت در جایجای اتاق میباشد که البته برای خودروهای این رده قیمتی تا حدودی طبیعی است. در سال ۴۷ بیش از ۱۲ هزار دستگاه پیکان در ایران ساخته شد در حالی که تیراژ تولید بقیه خودروهای ذکر شده حداکثر از ۲۰۰۰ دستگاه تجاوز نمیکرد. این روند همچنان ادامه داشت تا سال ۵۱ حدود ۱۲۰ هزار دستگاه پیکان ساخت ایران در خیابانهای تهران و دیگر شهرستانها تردد میکردند. این تعداد در سال ۵۷ و پیش از انقلاب اسلامی با رشد نسبتاً زیادی به بیش از ۴۳۲ هزار دستگاه در سال ۵۷ رسید.
این خودرو برای مسافرت و خانواده ساخته شده و نوع انتخاب آپشن های آن نیز همین موضوع را نشان می دهند. به گزارش تجارت نیوز، آخرین قیمت انواع خودرو فردا موتورز برای امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۳ به شرح زیر است. به دلیل شرایطی که فردا موتورز برای ثبت نام متقاضیان در نظر گرفته، نیازی به مدارکی مثل قبض آب و برق و احراز محل سکونت نیست. شورای رقابت، روز ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲ قیمت پایه جدید ۳ خودرو فردا موتورز را اعلام کرد. متقاضیان میتوانند به یکی از نمایندگیهای فردا موتورز در سرتاسر کشور مراجعه کنند.
داشبورد چانگان آلسوین، زیباتر از سدانهای قدیمی چینی موجود در ایران، مثل جک J4 است اما تماما از پلاستیک ساخته شده و صرفا باترفندهایی ساده برای جذب مخاطب تلاش میکند. متاسفانه در مورد شتاب صفر تا صد فردا ۵۱۱ اطلاعات رسمی منتشر نشده است، اما تستهای غیررسمی نشان میدهد که این خودرو حداقل به چیزی حدود ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. وجود سیستم تعلیق مکفرسون مستقل در جلو و یکپارچه توییست بیم در عقب نیز باعث میشود تا یک سواری نسبتاً متعادل با هندلینگ قابل قبول برای مصارف عادی را از فردا ۵۱۱ شاهد باشیم. كارخانه فردا موتور توان توليد سالانه 120 هزار دستگاه خودرو را دارد و با موقعيت لجستيكي مناسب در منطقه صنعتي سمنان امكان بهره گيري از صنايع قطعه سازي داخلي وتامين قطعات خودروهاي توليدي را دارد. با وجود این مشکلات اما خودروسازی فردا خیلی زود توانست خط تولید خود را با استاندارد های جهانی منطبق کند و با انتخاب شریک تجاری جدید، تولید محصولات با برند خود را آغاز کند.
سال ۲۰۰۹، نسل اول این مدل برپایه مزدا ۳ معرفی شد؛ اما از سال ۲۰۱۸ تا امروز، طراحی مستقل و اختصاصی دارد. این خودرو به کشورهای امریکای جنوبی و مرکزی، شامل مکزیک و شیلی صادر شده است. اول از همه اینکه پیشرانه SX5 با بنزینهای وطنی سازگار نشان میدهد و همین مورد دردسرهای نگهداری را در قیاس با رقبای توربو به شدت کاهش داده است. مصرف سوخت ترکیبی نیز 7.3 لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیمایش اعلام شده که رقمی منطقی برای چنین خودرویی به حساب میآید. سیستم تعلیق نیز با اینکه برای رانندگی اسپرت ساخته نشده اما در عوض بسیار نرم و راحت است و به خوبی ضربات ناشی از دستاندازها را جذب میکند و اجازه نمیدهد به این سادگیها آسایش سرنشینان برهم خورد. ضمناً کابین SX5 عایقبندی قابلقبولی دارد و حداقل در هنگام رانندگی عادی صدای چندانی گوش سرنشنیان را آزار نخواهد داد.
این میزان قدرت آن را در کنار پیشرانه معروف TU5 قرار میدهد و باید گفت که از نظر توان خروجی موتور در یک سطح است. اما نکته مثبت در مورد فردا 511 استفاده از یک گیربکس 5 سرعته دوکلاچه است که باعث میشود عملکرد آن بسیار سریعتر باشد و سواری نرمتری را نسبت به دیگر رقبا داشته باشد. در این بین رفتار خاص گیربکس CVT هم بیتقصیر نیست زیرا با تاخیر اولیه خود میان دستور راننده تا رسیدن قدرت به سر چرخها وقفه ایجاد میکند. البته ممکن است بگوئید این یک خودرو خانوادگی است و ما هم قرار نیست با آن مسابقه دهیم اما در هر صورت گاهی برای سبقتگیری و یا فرار از خطر تصادف به شتاب مناسبی نیاز خواهید داشت که در این شرایط SX5 شما را ناامید میکند. حال اگر خودرو با سرنشینان کامل و صندوق عقب پر و کولر روشن باشد که اوضاع وخیمتر هم خواهد شد. هندلینگ SX5 هم تعریفی ندارد و ساختار ساده تعلیق جلو و عقب در ترکیب با مرکز ثقل بالا، سیستم تکدیفرانسیل (جلو) و نرمی کمکفنرها باعث شده در پیچهای تند با مشکل کمفرمانی و حرکات عرضی روبرو باشیم.
اولین شرکت خودروسازی ایرانی ایران خودرو فعلی بود که در سال ۱۳۴۱ خورشیدی یا ۱۹۶۲ میلادی توسط برادران خیامی تأسیس و در سال ۱۹۶۷ میلادی اولین خودروی خود با نام پیکان را تحت برند ایران ناسیونال روانه بازار کرد. میانگین مصرف سوخت نسخهی ۱/۶ لیتری، حدود ۱۰ لیتر در صد کیلومتر است و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت دارد. در بازار ایران، برند دانگ فنگ با کامیونهای وارداتی و هاچبک H30 کراس شناخته میشود که پیشتر ایرانخودرو عرضه میکرد. این محصول زمانیکه ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان قیمت داشت، در کانون توجه مردم قرار گرفت اما ازنظر استهلاک و هزینه نگهداری، عملکردی نسبتا رضایتبخش نداشت.
از سویی دیگر، اف ام سی T5 فردا موتورز کابین بزرگتری دارد و بیش از دیگر رقبا جلب نظر میکند. محصول فردا موتورز، بسیار شبیه SX5 است که کمی کوچکتر بوده و ارزانتر و در یک رده پایینتر از T5 قرار دارد. برای خرید این خودروها، بخشی از مبلغ کل بهعنوان پیشپرداخت باید به حساب شرکت واریز شود و باقیمانده مبلغ در قالب اقساط ۲۴ماهه پرداخت خواهد شد. فردا ۵۱۱ برای چهار سرنشین بالغ، فضای مناسب فراهم میکند و صندوق عقب هم، با توجه به کلاس بدنه، راضیکننده است.
مدل فیس لیفت شده چراغ هایی به سبک رنو در جلو دارد اما در سایر قسمت ها تغییرات آن جزئی هستند. در کشور چین، چانگان بهعنوان خودروسازی با محصولات ارزانقیمت و عامهپسند شناخته میشود؛ درحالیکه از نظر تیراژ تولید، جایگاه بسیار خوبی دارد. در کشورمان، سایپا اولین کراساور این شرکت، CS35 را مونتاژ کرد که بهدلیل قیمت، مورد توجه قرار گرفت. امروزه با سرمایهگذاری گسترده و استخدام طراحان خارجی، ظاهر خودروهای چانگان متحول شده و از نظر کیفیت نیز، به سطح اول بهترین خودروسازان چین، شامل چری و جیلی نزدیک است. قیمت اولیه اعلام شده برای فردا 511 توسط خودروسازی فردا، 429 میلیون تومان است که این قیمت شامل تمامی هزینههای شمارهگذاری و مالیاتها میشود. فردا 511 رقبای بسیار سختی در بازار ایران دارد و به عنوان مثال خودروهایی نظیر چری تیگو 5 از مدیران خودرو و یا دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز رقبای این خودرو محسوب میشوند.
ام جی RX مجهز به یک گیربکس دو کلاچه شش سرعته اتومات و یک پیشرانه توربوشارژ ۲.۰ لیتری است که ۲۱۷ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن.متر گشتاور تولید میکند. خریداران خودرو در سراسر جهان علاقه زیادی به کراس اورها و شاسی بلندها دارند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای اروپایی و آسیایی تراز اول در سالهای اخیر و همچنین حضور گسترده برندهای چینی، طبیعی است که کراس اورهای تولید این کشور در کشورمان به فروش مناسبی دست یابند. یکی از این خودروها فردا SX5 است که در واقع محصولی از دانگ فنگ به شمار میرود و در کشور چین با نام X5 شناخته میشود.
شرکت فردا موتور در ادامه فعالیتخود به عنوان مونتاژکنندهی خودروهای چانگان، یک سدان کامپکت به نام FMC 511 را در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ معرفی کرد. این مدل، براساس چانگان آلسوین در ایران عرضه میشود و احتمالا یکی از ارزانترین خودروهای چینی بازار خواهد بود. فردا ۵۱۱ میتوانست رقیب مناسبی برای بسیاری از محصولات پرفروش داخلی باشد، اما به دلیل قیمتگذاری بالا، به این هدف دست پیدا نکرد. در حال حاضر، میتوان محصولاتی مانند شاهین اتوماتیک، تارا اتوماتیک، جک J4 و نمونههای کارکرده و مدل پایین هیوندای اکسنت را رقیب مستقیم این سدان کوچک مونتاژی دانست.
فردا ۵۱۱ یکی از سدانهای کوچک چینی بازار ایران است که به صورت مونتاژی توسط گروه خودروسازی فردا موتورز عرضه میشود. پس از جنگ نیز ساخت خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ (پرفروشترین خودروی اروپا در سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳)، سیتروئن زانتیا (Xantia)، دوو سییلو و ماتیز، پژو ۴۰۵ و فولکسواگن گل (VW Gol) صنعت خودروی ایران را نزدیک با سایر کشورهای آسیایی اما در حد مونتاژ نگاه داشت. فردا موتورز توسط خانواده «گرامی» تاسیس شد و ایران خودرو محصولاتش را به این شرکت برونسپاری کرده بود. سمند و بعدها پژو پارس اولین محصولاتی بودند که خودروسازی فردا در کارخانهای در استان سمنان تولید میکرد. فردا موتورز در سال ۱۳۹۲ و به عنوان یکی از زیرمجموعههای گروه تجاری گلستان و با هدف ورود به صنعت تولید خودرو کشور، کار خود را آغاز کرد.
پس اگر خودروی خود را به مدت زیادی نگه نمیدارید شاید بهتر باشد فردا SX5 را انتخاب نکنید چراکه احتمال متضرر شدن در بازار و افت قیمت بیشتر وجود خواهد داشت. همچنین جهت اطلاع از قیمت روز خودرو میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه کنید. اولین خودرو، دانگ فنگ فنگ ژینگ SX6 بود که در سال ۹۸ با نام فردا SX6 به رانندگان ایرانی معرفی شد. یک سال بعد از این کراس اوور، فردا موتورز خودرو دیگری از چین را به بازار ایران آورد. دانگ فنگ فنگ ژینگ جینگی X5 کراس اووری است که در ایران با اسم فردا SX5 شناخته میشود. قلب تپنده SX5 یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند.
همچنین یک کلید بزرگ برای روشن و خاموش کردن سیستم صوتی قرار داده شده که دور آن با یک رنگ آبی تزئین شده است. خودروهای چینی به ارائه آپشن های متنوع مشهور هستند اما فردا SX5 تنها موارد ضروری را ارائه کرده است. طراحی چراغهای عقب با ساختار پیوسته، جلوهی مناسبی به FMC T5 میدهد؛ ضمن اینکه حجمدهی بدنه و جایگاه مخصوص پلاک نیز، به خوبی اجرا شده است.
البته کراس اوور دانگ فنگ T5 را هم باید به جمع محصولات خودروسازی فردا اضافه کنیم که هنوز معرفی و عرضه نشده است. فردا موتورز یکی از شرکتهایی است که به تازگی وارد صنعت خودروسازی ایران شده و به تولید و مونتاژ خودروهای چینی در داخل کشور مشغول است و محصولاتش را به صورت پیش فروش به مشتریان عرضه میکند. زیر کاپوت فردا SX5 یک پیشرانه 1.6 لیتری اتمسفریک یورو 5 با کد 4A92 قرار گرفته که از فنآوری میتسوبیشی ژاپن استفاده میکند و قادر است در بهترین حالت 123 اسب بخار قدرت (دور موتور 6000) و 154 نیوتنمتر گشتاور (دور موتور 4400) تولید نماید.
البته شرکت موردبحث با معرفی نسخه پلاس از SX5 این نقیصه را تا حد زیادی برطرف کرده هرچند قیمت خودرو نیز افزایش یافته است. در مجموع باید گفت اگر به دنبال یک کراس اور نسبتاً پرشتاب هستید باید قید SX5 را بزنید. در سال ۲۰۰۸، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آگهی داد که ۵۴٪ تولیدات خودروی ایران متعلق به سایپا و ۴۶٪ آن متعلق به ایران خودرو است. با اینکه هر دو شرکت در بورس اوراق بهادار تهران فهرست شدهاند اما هنوز دولت صاحب ۴۰٪ هر دو شرکت است. در ژولای ۲۰۱۰، دولت ۱۸٪ سهام ایران خودرو و سایپا را با قیمت ۲ میلیارد دلار فروخت و سهام خود را در هر دو شرکت به ۲۰٪ رسانید. در کابین دانگ فنگ T5، نمایشگر لمسی ۱۲ اینچ با ساختار عمودی و حالتی شبیه تبلت، جلب نظر میکند.
اولین سری ام جی RX5 در سال ۹۷ به مشتریان تحویل داده شد اما به دلیل تحریمها، شرکت بریتانیایی چینی ام جی خیلی زود از ایران رفت. خوشبختانه FMC 511 به سمت استفاده از موتورهای نسبتا پردردسر توربوشارژ نرفته و در عوض، یک موتور چهار سیلندر خطی اتمسفریک به حجم ۱.۵ لیتر را در قسمت دماغه خود جای داده است. در نمای داخلی شاهد یک طراحی متفاوت نسبت به خودروهای داخلی و پر از خطوط شکسته هستیم. در وسط کنسول میانی یک صفحه نمایش لمسی کوچک قرار دارد که همچون محصولات بی ام و از وسط داشبورد میانی بیرون آمده است. در زیر آن دو خروجی سیستم تهویه مطبوع قرار دارد که میتوانید با دکمههایی در ردیف سوم، آنها را به صورت دیجیتالی کنترل کنید.
نقطه قوت این پیشرانه به تنفس طبیعی بودن آن مربوط میشود که سازگاری بیشتری با بنزین تولیدی دارد و شاید در درازمدت مشکلات پیشرانههای توربوی چینی را تجربه نکند. کراساوور FMC T5 دارای جلوپنجرهی بزرگ با چراغهای متناسب و ابعاد هماهنگ با دیگر ادوات نمای روبرو است. سبک خاص جلوپنجره مشبک که تا زیر چراغ ها هم کشیدگی یافته تا حدود زیادی به محصولات فولکس واگن شباهت دارد.
خودروسازان کوچکتری مثل کرمان موتور، مدیران خودرو، گروه بهمن و فردا موتورز هم محصولاتشان را بهصورت پیشفروش و از طریق سامانه یکپارچه عرضه میکنند. در وبسایتهای خودرویی روسیه، میانگین مصرف سوخت آلسوین ۱٫۵ لیتری حدود ۶٫۵ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است؛ درحالیکه در شهر به ۸٫۵ لیتر و در بزرگراه به ۵ لیتر بنزین نیاز دارد. مطابق انتظار، پوسته داشبورد و اکثر نواحی تودریها یا پنل جعبه دنده از جنس پلاستیک خشک ساخته شده است که البته کیفیت آن نسبتا قابل قبول احساس میشود. اما خوشبختانه قسمت بازویی درها با روکش چرم مصنوعی همراه شده تا کاربران حس راحتی بیشتری در این قسمتها تجربه کنند. فرم صندلیها نیز به نوبه خود تا حدودی ارگونومیک به نظر میرسد و استفاده از روکش چرمی پارچهای نیز در ارتقای کیفیت آنها تاثیر قابل قبولی داشته است.
افتخار داریم تا به عنوان اولین مجموعه تحلیلی در خدمت فعالان آیندهنگر صنعت مالی باشیم و از همین رو از فعالان حوزه بانک، بیمه و بازار سرمایه و همچنین صنعت طلا دعوت می شود تا با ارائه سوژه های خبری بهروز با مدیران رسانه همکاری مستقیم داشته باشند. سانروف، دوربین دنده عقب، فرمان برقی، کروز کنترل، تنظیم سیستم صوتی و پاسخ به تماس تلفنی از روی فرمان، آینه های جانبی تاشو برقی، تهویه الکترونیکی، چراغ مخصوص روز، سنسور پارک عقب، صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، بلوتوث، ورودی USB، مهمترین امکانات فردا ۵۱۱ هستند. فردا ۵۱۱ با طول ۴۳۹۰ میلی متر، عرض ۱۷۲۵ میلی متر و ارتفاع ۱۴۹۰ میلی متر، فاصله محوری ۲۵۳۵ میلی متر دارد. اما در نمای عقب با یک چهره محافظهکارتر سر و کار داریم که البته فرم و طراحی چراغها با نمای جلو هماهنگی دارد. گوشه چراغها کشیده و تا ستون انتهایی خودرو آمده و کل چراغ به صورت دو تیکه طراحی شده است. در کل باید گفت که طراحی چراغ عقب این خودرو ساده اما هماهنگ است و هارمونی کلی این خودرو نمره قبولی را میگیرد.
در یک جمعبندی کلی باید گفت که فردا SX5 آنقدرها زیبا و خاص نیست که درخیابان چشمها را به سمت خودش بازگرداند اما به لطف خطوط هماهنگ و جذابیت در برخی قسمتها میتواند به نسبت رقبای این رنج از بازار عرض اندام خوبی داشته باشد. فرداموتورز با بهره گیری از شبکه نمایندگان رسمی گسترده در سراسر ایران، ارائه خدمات پس از فروش مناسب خودروهای تولیدی را در راستای چشم انداز و ماموریت های خود با محوریت خلق ارزش های برتر برای مشتریان در دستور کار قرار داده است. این شرکت از طریق مدیریت در تامین قطعات یدکی اصلی و تاکید بر آموزش کارکنان و توسعه شبکه فراگیر عاملیت های مجاز و ایجاد زیرساختهای لازم به منظور ارتقاء کیفیت و بهبود مستمر در ارائه خدمات خودرویی، در راستای افزایش رضایت مشتریان گام برمی دارد. فرداموتورز با تکیه بر سالها تجربه موفق در تولید خودرو و همکاری با شرکت های مطرح بین المللی، آسایش و رفاه خانواده ایرانی را چشم انداز خود قرار داده است. ایجاد و بهره گیری از زیرساخت گسترده در حوزه خدمات پس از فروش و توجه به نیاز مصرف کننده ایرانی و ارائه محصولاتی شایسته با تکیه بر توان نیروهای بومی، پشتوانه نشان “فردا” است. وقتی برای اولین بار با فردا SX5 روبرو شوید شاهد طراحی متوازن و هماهنگی به ویژه در بخش جلو خواهید بود.
دیدگاهتان را بنویسید